Skip to main content

Ile płacić za wjazd do centrum

Takie rozterki mają w Nowym Jorku, który jest kolejnym po Londynie, Sztokholmie i Mediolanie mieście szykującym się do wprowadzenia opłaty kongestyjnej za wjazd do centrum. Wiele miast, które dopiero myśli o zamykaniu centrum prowadzi zawczasu analizy i rozważania jakie mają to być stawki.

W swoim raporcie Congestion Pricing in NYC: Getting It Right zawarli je planiści New York City’s Regional Plan Association. Rozważają jak dozować stawki, aby odpowiednio przykręcić strumień samochodów zjeżdżających w dół Manhattanu poniżej 60-tej ulicy, czyli na wysokości południowego skraju Central Parku, gdzie pojawi się płatna strefa. Częściowe opłaty za wjazd działają jednak już dziś. Pobiera się je za przejazd przez most w czasie godzin szczytu – to około 12,5 dolara za wjazd i wyjazd. I to jest właśnie punkt wyjścia do analiz.

Raport przedstawia w jaki sposób kilka różnych dwukierunkowych opłat za przejazd zmieni ruch w mieście. Z jednej strony dwukierunkowa opłata 6,12 dolarów zwiększyłaby prędkość ruchu o ponad 10 proc., ale gdyby ją podwyższyć do 9,18 dolarów, Manhattan przyspieszyłby o 15 proc. Pełne ceny obowiązywałyby tylko w godzinach szczytu w dni powszednie: między 6 rano a 10 rano, a następnie między 14 a 20.

Raport nie zawiera rekomendacji, której ceny należy użyć, ale twierdzi, że opłata powinna się różnić w zależności od wielkości pojazdu i pory dnia. Jedynie ​​taksówki powinny być zwolnione z opłat. Raport sugeruje też na końcu, że przy ustalaniu stawek należy przyjąć odwrotny tok rozumowania: władze miast powinny przyjąć cele dotyczące ograniczenia ruchu, a następnie dostosować do niego efektywnie działające stawki.

Nie można przy tym zapominać, że w grę wchodzi zebranie opłat o wartości przeszło miliarda dolarów, a środki te mają zostać przeznaczone na inwestycje w transport publiczny, przede wszystkim metro. Dlatego sprawę zysków finansowych i ograniczenia ruchu samochodowego trzeba dobrze wyważyć.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko