Skip to main content

Data przydatności do spożycia drukowana na opakowaniach produktów spożywczy często jest myląca, bo wyznaczona z dużym zapasem. Termin niby już dawno minął, a jedzenie wciąż nadaje się do spożycia. To przyczyna marnotrawstwa, które swego czasu krytykował m.in. Christian Schmidt, były minister rolnictwa i polityki żywnościowej Niemiec, który uważał, że w ogóle nie powinno być obowiązku drukowania terminu przydatności do spożycia. Amerykańskie startuperki, Noa Machover i Viirj Kan, podeszły do problemu bardziej inteligentnie i pracują nad opakowaniami, które same nam powiedzą, czy jedzenie wciąż nadaje się do jedzenia.

W swojej firmie Primitives zaczęły od opracowania opakowań biodegradowalnych. Folia spożywcza, w którą tradycyjnie pakuje się żywność, jest bowiem jednym z najtrudniejszych materiałów do recyclingu i bardziej ekologiczny zamiennik jest bardzo pożądany. Stąd zaczęły od testowania różnego rodzaju glonów, a później także odpadków rolniczych. Ich materiały okazały się nie tylko łatwo rozkładalne, ale także mają cechy korzystne z punktu widzenia samych produktów – lepiej niż folia z tworzywa sztucznego izolują tlen i opóźniają proces rozkładu oraz blokują szkodliwe promienie UV-B. Tego typu folie Noa Machover i Viirj Kan chcą na rynek wprowadzić już w tym roku.

Kolejnym krokiem ma być jednak jeszcze większa ich funkcjonalność. Ta związana z informacją na temat samej świeżości produktów. Wszystko z wykorzystaniem tzw. biomimetyki, czyli naśladowaniu naturalnych mechanizmów, np. roślin, które w widoczny sposób reagują na wzrost wilgoci, zmianę temperatury albo kontakt z powietrzem. „W naszych materiałach włączamy mechanizmy detekcji, które pozwalają wykrywać takie zjawiska, jak np. psucie się produktów. Może to być opakowanie, które wskazuje kiedy zostało naruszone przez zmianę koloru lub naklejona na ampułkę insuliny etykietka reagująca na wzrost temperatury”, w rozmowie z Fast Company mówi Viirj Kan. W swoim laboratorium przetestowały już różne technologie, które teraz będą chciały komercjalizować.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.