Skip to main content

Seattle rośnie jak na drożdżach. Między innymi dzięki pracownikom Amazon, jednej z najszybciej rozwijających się firm świata, która ma tu swoją główną siedzibę. Od 2010 r. w mieście zostało utworzonych 60 tys. nowych miejsc pracy. W Seattle niesamowite jest to, że mimo prosperity miasta i bogacenia się mieszkańców, liczba samochodów nie rośnie. A wręcz odwrotnie, od 2010 roku liczba samochodów z jednym pasażerem spadła o 4,5 tysiąca. Obecnie tylko 25 proc. pracowników korzysta z własnych pojazdów – to najniższy poziom od dekady, kiedy zaczęto monitorować problem.

Nowi pracownicy korzystają przede wszystkim z transportu miejskiego. O ile w 2010 r. 42 proc. osób dojeżdżających do pracy korzystało z autobusów lub pociągów podmiejskich, w 2017 r. było ich już 48 proc. Coraz więcej osób chodzi na piechotę lub jeździ rowerem.

Sukces wynika przede wszystkim z solidnych inwestycji w system komunikacji miejskiej. Ale swoje zasługi mają też działające tu firmy. Wydział komunikacji miejskiej Seattle, z pomocą organizacji pozarządowej Commute Seattle, współpracuje z 270 dużymi firmami z regionu, włączając Microsoft, Expedia i Amazon, by tworzyć zachęty do korzystania z transportu publicznego. Nie chodzi tylko o wrażliwość na dobro społeczne. W stanie Washington od 1991 r. duże firmy są zobligowane prawem do działań na rzecz redukowania dojazdów do pracy własnymi samochodami. Fundacja Gatesów, na przykład, zapewnia pracownikom darmowe bilety na komunikację miejską i miesięczne abonamenty do wypożyczalni samochodów na godziny, Zipcar. Skutecznie zniechęca także do parkowania, stosując stawki dzienne zamiast miesięcznych. Weyerhauser przeniósł swoje zakłady do lepiej skomunikowanych części Seattle. Również Amazon, który ulokował swoją działalność w środku miasta, a ponadto dopłaca do pracowniczych biletów i – podobnie jak Microsoft – zorganizował własny transport z przedmieść do centrum. Obie firmy przekazały setki tysięcy dolarów na inwestycje w komunikację miejską.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz