Jak Panasonic zadbał o to, aby pracownicy przesiedli się z samochodów do miejskiej kolejki

  • Data: 13 czerwca 2017 ·
  • Autor: ·
Jak Panasonic zadbał o to, aby pracownicy przesiedli się z samochodów do miejskiej kolejki
Share

Secausus oraz Newark to dwie miejscowości w stanie New Jersey, które dzieli zaledwie kilka mil – 7 minut jazdy pociągiem. Chociaż geograficznie są bardzo bliskie, przeprowadzka z jednego do drugiego miasteczka, na co zdecydował się amerykański oddział Panasonica, spowodowała, że pracownicy diametralnie zmienili swoje zwyczaje komunikacyjne. Masowo zaczęli porzucać samochody prywatne na rzecz transportu publicznego.

Historia opisana przez serwis CityLab przede wszystkim imponuje liczbami. Do starej siedziby w Secausus 88 proc. pracowników dojeżdżało własnymi autami, podczas gdy tylko 4 proc. osób korzystało z transportu miejskiego. W Newark proporcje się odwróciły: 57 proc. osób dojeżdża kolejką, a 36 proc. pozostała wierna samochodom.
Na tej zmianie w znaczący sposób zaważył sam układ transportowy: ze stacji Secausus Junction do centrum idzie się dwie i pół mili. Po opuszczeniu kolejki trzeba jeszcze złapać autobus i przejechać nim kilkanaście minut. Tymczasem nowa siedziba znajdująca się przy Riverfront Plaza znajduje się niespełna 300 metrów od Newark Penn Station.

Warunki do zmiany sposobu zachowania były więc doskonałe. Temu szczęściu trzeba było jednak pomóc. I postarała się o to sama firma. Panasonic przede wszystkim zaoferował pracownikom 50 proc. zniżkę na przejazdy miejskim transportem. Jednocześnie wycofał się z dotychczasowej praktyki finansowania miejsc parkingowych przy biurze, co spowodowało że na takie udogodnienie 200 dolarów miesięcznie z własnej kieszeni muszą wykładać sami pracownicy (mają za to darmowe park-and-ride na trasie miejskiej kolejki).
Na końcu Panasonic dobrze przygotował pracowników na tę zmianę: całe dwa lata przed przeprowadzką zaczął ich informować na temat nowych możliwości transportowych organizując nawet praktyki. Kiedy przenosiny stały się faktem, firma zadbała o to, aby na dworcu znaleźli się ludzie, którzy pokierują do biura.
Panasonic doskonale wykorzystał więc fakt, że przeprowadzka to świetna okazja do zmian nawyków transportowych.


PRZECZYTAJ TAKŻE: