Pieszy bulwar z miejską kolejką w poprzek Manhattanu: pomysł na przywrócenie miasta mieszkańcom

  • Data: 27 września 2016 ·
  • Autor: ·
Pieszy bulwar z miejską kolejką w poprzek Manhattanu: pomysł na przywrócenie miasta mieszkańcom
Share

W Nowym Yorku mają wizję, a dokładniej Vision 42. To społeczna inicjatywa, aby całkiem przeobrazić ulicę 42, która przecina Manhattan w poprzek na wysokości Midtown. Cztery przecznice od Times Square. Zamiast ulicy środkiem przeciągnięto by dwa tory dla lekkiej kolejki miejskiej. Cała pozostała przestrzeń zostałaby przeznaczona dla pieszych i zieleni.

Projekt organizacji Institute for Rational Urban Mobility jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców Midtown, którzy w badaniach prowadzonych przez ratusz wyrażali postulat zwiększenia przestrzeni pieszej. W stale zagęszczanym centrum na chodnikach robi się tłok i coraz mniej przyjemnie się tam poruszać: dziennie chodzi tamtędy pół miliona osób.

Drugą kwestią jest uliczny korek na 42-drugiej, który powoduje, że jazda autobusem nie jest szybsza niż wędrówka. Istotnym elementem jest tu obecność Grand Central obsługującego pociągi podmiejskie – powoduje to, że 85 proc. przybywających na środkowy Manhattan dostaje się tu transportem publicznym i nie używa samochodów (poza taksówkami).

Dlatego właśnie nowojorscy aktywiści wytypowali 42 na ulicę, którą należy zmienić w bulwar ze sprawnym transportem szynowym: kolejka nie tylko spinałaby oba brzegi Mahattanu, ale mogłaby zakreślać koło wracając przez równoległą ulicę 34.
Trasa byłaby gęsto obsadzona przystankami. Na całej długości 42-drugiej byłoby ich 12, czyli stałyby co 250 metrów – co sprzyjałoby równomiernej dystrybucji ludzi wzdłuż całej ulicy i ożywienie tutejszego biznesu: zarówno knajpek jak i sklepów.

Institute for Rational Urban Mobility chciałby zrealizować projekt w trzech fazach. Na początek stworzyć pas z priorytetem dla transportu publicznego, później wyłączyć z ruchu ulicę, a na końcu zrobić pętlę w powiązaniu z 34-tą. Na początku miałaby też pojawić się ścieżka rowerowa z priorytetem przejazdu względem ulic poprzecznych.

Całość ma wymiar wprowadzania natury do miasta. Powiększony zostałby park Bryant, zielone serce przedsięwzięcia i powstałby też publiczny plac przed siedzibą ONZ. Rozpiętym między dwoma brzegami parkiem miałaby się stać właściwie cała ulica 42-ga.


PRZECZYTAJ TAKŻE: