Skip to main content

S-Bahn przyszłości

Niemcy już dziś projektują miejską kolej przyszłości, która w ciągu dnia będzie się dostosowywać do zmian w ruchu pasażerskim. To element projektu IdeenZug, który ma być odpowiedzią na spodziewany wzrost obciążenia transportu publicznego w miastach – w ciągu najbliższych 10 do 20 lat Niemcy spodziewają się ponad miliarda dodatkowych pasażerów rocznie. 

W ramach tworzenia prototypów kolejarze pokazali jak może wyglądać pociąg elastycznie dostosowujący się do wzrostu ruchu w godzinach szczytu. W trybie „normalnym” siedzenia są rozstawione tak, jak w normalnych pociągach: ławki parami ustawione są w poprzek pojazdu. Gdy jednak przychodzi godzina szczytu samoczynnie się składają i ustawiają pod ścianami pociągu, tak aby zwiększyć przestrzeń dla osób stojących.

Wcześniej w ramach IdeenZug przedstawiono m.in. nowy projekt dla S-Bahn w Monachium, który przewidywał daleko posuniętą reorganizację przestrzeni i stworzenie w niej różnych stref odpowiadających różnym potrzebom pasażerów – np. dla osób niepełnosprawnych albo dla rodzin. Nowe pociągi mają się pojawić w połowie tej dekady. Zmodernizowane wagony będą miały znacznie szersze przejścia do części siedzącej, a ich wnętrze stanie się bardziej przestronne z większa przestrzenią na przewóz bagażu.

Podobny projekt powstał także w Stuttgarcie, gdzie w wagonach pojawiły się nawet całe segmenty np. dla rowerzystów (zdjęcie na górze). „Nowe pociągi podmiejskie będą teraz zawierały dwa dodatkowe przedziały wielofunkcyjne w środku (oprócz tych istniejących na obu końcach). Poza przestrzenią dla pasażerów stojących oraz składanymi siedzeniami, przedziały te zostały zoptymalizowane do przewozu rowerów. Podróżujący z rowerami mogą również korzystać z dwojga drzwi, aby dostać się do miejsc, gdzie mogą postawić rowery, co stanowi kolejne ulepszenie w stosunku do obecnie stosowanych przedziałów wielofunkcyjnych. Nowy styl siedzeń w przednim i tylnym przedziale wielofunkcyjnym poprawia również dostępność dla osób na wózkach inwalidzkich i pasażerów z wózkami dziecięcymi„, opisują autorzy projektu, który uwzględnili także gniazdka elektryczne, wprowadzili też automatyczny licznik pasażerów, który pozwoli na dokładniejsze prognozowanie pojemności pociągów.

Niemieccy kolejarze pracują także nad nowymi rozwiązaniami dla pociągów regionalnych. Miałyby się dostosować do zmiany sposobu przemieszczania się mieszkańców i również tu np. przewiduje się więcej miejsca na przewóz rowerów.

O tym jak mają wyglądać przewozy metropolitalne i regionalne szerzej napiszemy już wkrótce.

/Fot: IdeenZug//


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

5 strategii zrównoważonego transportu

Kurnik wolnowybiegowy

ESG zmienia polski biznes

Paryż będzie cały dla rowerów

9 kroków do lepszego świata