Skip to main content

Transport jest źródłem aż 29% emisji gazów cieplarnianych w USA i udział ten w ciągu ostatnich lat wciąż rośnie. Dlatego wszelkie programy przeciwdziałania zmianom klimatycznym odwołują się do inwestycji w komunikację publiczną, w tym przede wszystkim w koleje. Dlaczego koleje są mniej szkodliwe dla środowiska niż np. samochody, nie mówiąc już o samolotach? Ruch stalowych kół po stalowych szynach wiąże się z mniejszym oporem i wymaga mniejszych nakładów energii. Również połączenie wagonów w jeden pociąg napędzany jedną lokomotywą pozwala obniżyć zużycie energii. Amerykańskie pociągi zazwyczaj mają hybrydowy elektryczno-dieslowy napęd, co stanowi ich kolejny atut. W sumie, na pociągi, które przewożą ok. jednej trzeciej towarów w USA (w przeliczeniu na tonomile) przypada jedynie 2% energii zużywanej przez transport towarowy. Można to zilustrować następująco – średnio, zużywając jeden galon paliwa kolej przenosi tonę towaru na dystansie ponad 770 km, czyli 11 razy dłuższym niż samochód ciężarowy. W przypadku transportu pasażerskiego, kolej – przy obecnym poziomie wykorzystania miejsc – okazuje się trzykrotnie efektywniejsza.

Stany Zjednoczone mają najdłuższą na świecie sieć kolejową, obejmującą około 225 tys. km. Na wielu obszarach, zwłaszcza w gęsto zaludnionym Nowym Jorku czy Chicago, kolej jest podstawowym środkiem transportu. Jest także nieoceniona w łączeniu mniejszych miejscowości. Wrażenie, że Amerykanie wolą podróżować samochodami lub samolotami, nie oddaje rzeczywistości. Podczas gdy w Europie pociągi służą głównie pasażerom, w Stanach w znacznie większej mierze przewozi się nimi towary. Aby zachęcić do podróży kolejowych pasażerów, Amerykanie próbują rozwijać szybkie pociągi. Z drugiej strony pracują nad dalszym zmniejszaniem zużycia energii przez pociągi, przestawiając je na energię elektryczną, co powinno być dodatkowym argumentem zachęcającym do podróżowania w ten sposób.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko