Skip to main content

Im więcej osób może korzystać ze sprawnej komunikacji miejskiej, tym bardziej spada ilość aut na ulicach miast. Dlatego jej rozbudowa jest kluczowa, jeśli chcemy mieszkać w przyjaznym ludziom mieście. Za najbardziej pożądany środek transportu uznawane jest metro. Podróżujący cenią sobie ja za szybkość i niezawodność, z punktu widzenia miasta pozwala ono skokowo zwiększyć dostęp do komunikacji miejskiej. Minusem są kosztowne i czasochłonne inwestycje potrzebne do rozbudowy jego sieci. Władze seulskiego metra podeszły do tego wyzwania innowacyjnie opracowując prosty i tani sposób na skokowy wzrost jego przepustowości. Rozwiązanie polega na eksperymentalnym zwiększeniu ilość miejsca wagonach poprzez… usunięcie siedzeń w części pociągów. Jak szacuje seulskie metro w ten sposób możliwości przewożenia pasażerów wzrosną o 20 proc. 

Na pierwszy ogień poszły najbardziej oblegane linii metra 4 i 7. W koreańskiej stolicy nazywane są one  „pociągami piekielnymi” ze względu na panujący w nich  tłok. Linia 4 ` biegnie z południowego zachodu na północny wschód miasta przez główny dworzec w Seulu, a linia 7 z północy na południe. Obecnie wskaźniki zatorów na obu liniach wynoszą odpowiednio 193,4% i 164,2%, a operator liczy na zmniejszenie ich do 153,4% i 130,1%. Dzięki usunięciu siedzeń ilość miejsca rośnie z obecnych 160 do 190-200. Nowe składy uruchomione zostały na początku roku.

Seul nie jest pierwszym miastem, które wypróbowuje w ten sposób rozwiązać problem zwiększenia przepustowości sieci komunikacji miejskiej. Zarząd Szybkiego Transportu Masowego w Bangkoku zaczął usuwać miejsca siedzące w niektórych wagonach metra jeszcze przed pandemią. A burmistrz Tajpej zapowiedział w 2023 roku, że zamierza usunąć więcej miejsc na brązowej linii Wenhu.

Według władz metropolitalnych Seulu metro w stolicy Korei Południowej jest jednym z najbardziej ruchliwych na świecie. W zeszłym roku korzystało z niego 4,3 miliona pasażerów dziennie. W ostatnich miesiącach w południowokoreańskim metrze miały miejsce wypadki z powodu dużych zatorów. W kwietniu dwie osoby straciły przytomność na linii Gimpo Gold Line, od dawna uważanej za jedną z najgorszych pod względem zatłoczenia. A obawy przed wypadkami z udziałem tłumu wzmogły się także po śmiertelnym incydencie, który miał miejsce w Halloween w dzielnicy Itaewon w Seulu. Prezydent Korei Yoon Suk Yeol podczas swojej kampanii prezydenckiej w 2022 r. podróżował koleją Gimpo Gold Line i jedną z wyborczych obietnic był usprawnienia systemu transportu.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz