Skip to main content

Im więcej osób może korzystać ze sprawnej komunikacji miejskiej, tym bardziej spada ilość aut na ulicach miast. Dlatego jej rozbudowa jest kluczowa, jeśli chcemy mieszkać w przyjaznym ludziom mieście. Za najbardziej pożądany środek transportu uznawane jest metro. Podróżujący cenią sobie ja za szybkość i niezawodność, z punktu widzenia miasta pozwala ono skokowo zwiększyć dostęp do komunikacji miejskiej. Minusem są kosztowne i czasochłonne inwestycje potrzebne do rozbudowy jego sieci. Władze seulskiego metra podeszły do tego wyzwania innowacyjnie opracowując prosty i tani sposób na skokowy wzrost jego przepustowości. Rozwiązanie polega na eksperymentalnym zwiększeniu ilość miejsca wagonach poprzez… usunięcie siedzeń w części pociągów. Jak szacuje seulskie metro w ten sposób możliwości przewożenia pasażerów wzrosną o 20 proc. 

Na pierwszy ogień poszły najbardziej oblegane linii metra 4 i 7. W koreańskiej stolicy nazywane są one  „pociągami piekielnymi” ze względu na panujący w nich  tłok. Linia 4 ` biegnie z południowego zachodu na północny wschód miasta przez główny dworzec w Seulu, a linia 7 z północy na południe. Obecnie wskaźniki zatorów na obu liniach wynoszą odpowiednio 193,4% i 164,2%, a operator liczy na zmniejszenie ich do 153,4% i 130,1%. Dzięki usunięciu siedzeń ilość miejsca rośnie z obecnych 160 do 190-200. Nowe składy uruchomione zostały na początku roku.

Seul nie jest pierwszym miastem, które wypróbowuje w ten sposób rozwiązać problem zwiększenia przepustowości sieci komunikacji miejskiej. Zarząd Szybkiego Transportu Masowego w Bangkoku zaczął usuwać miejsca siedzące w niektórych wagonach metra jeszcze przed pandemią. A burmistrz Tajpej zapowiedział w 2023 roku, że zamierza usunąć więcej miejsc na brązowej linii Wenhu.

Według władz metropolitalnych Seulu metro w stolicy Korei Południowej jest jednym z najbardziej ruchliwych na świecie. W zeszłym roku korzystało z niego 4,3 miliona pasażerów dziennie. W ostatnich miesiącach w południowokoreańskim metrze miały miejsce wypadki z powodu dużych zatorów. W kwietniu dwie osoby straciły przytomność na linii Gimpo Gold Line, od dawna uważanej za jedną z najgorszych pod względem zatłoczenia. A obawy przed wypadkami z udziałem tłumu wzmogły się także po śmiertelnym incydencie, który miał miejsce w Halloween w dzielnicy Itaewon w Seulu. Prezydent Korei Yoon Suk Yeol podczas swojej kampanii prezydenckiej w 2022 r. podróżował koleją Gimpo Gold Line i jedną z wyborczych obietnic był usprawnienia systemu transportu.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa