Skip to main content

Błyskotliwy sukces rowerów w Gandawie

Gandawa dała sobie 18 lat na zwiększenie o ponad połowę liczby rowerzystów. Sprawy potoczyły się znacznie szybciej, bo plan wykonała w 7 lat.

Takie założenie władze miasta przyjęły tworząc w 2012 długofalowy Plan Mobilności 2030. Wówczas udział rowerzystów w codziennym ruchu sięgał 22 proc. Ścieżka dojść zakładała osiągnięcie 30 proc. w 2020 roku i 35 proc. w 2030 roku. Jak widać mieszkańcy bardzo się pospieszyli, bo już w tym roku osiągnięto 35-proc. udział rowerów.

Gandawa od lat intensywnie pracuje nad zmianą sposobu przemieszczania się mieszkańców. Dziś realizuje już czwarty z kolei plan dla rowerzystów. Pierwszy powstał jeszcze w 1993 roku i zakładał duże inwestycje infrastrukturalne: 4 duże trasy rowerowe, a do tego parkingi dla rowerzystów. Kolejny plan pojawił się w 1997 roku, a następny w 2003 roku. Na początku wieku z roweru korzystało już 14 proc. mieszkańców.

Wówczas zaczęły się też pojawiać drogi rowerowe odseparowane od ulicy, całe pasy ulic szerokie na 2 – 3 metry oddawano rowerzystom, a na 700 uliczkach jednokierunkowych wprowadzono rowerowe kontrapasy. Gdy w 2012 roku powstał czwarty z kolei, tym razem znacznie bardziej długoterminowy plan rozwoju mobilności w liczącej 250 tys. mieszkańców Gandawie, długość szlaków rowerowych sięgała już 456 km, z czego 353 km stanowiły drogi rowerowe (dla porównania w wielokrotnie większej Warszawie w 2018 było to odpowiednio 585 km i 432,5 km).

Pokrycie miasta rowerową infrastrukturą było już więc znaczące, dalsza rozbudowa nie miała więc tak dużego rozmachu: do 2019 roku zaplanowano 50 km nowych dróg i unowocześnienie istniejących 80 km szlaków. To najlepiej pokazuje jak długoterminowym projektem jest przekonanie mieszkańców do częstszych podróży rowerem. Dzisiejszy sukces to w gruncie rzeczy zbieranie owoców pracy wykonanej już wiele lat temu.

/Fot: Roberto Maldeno//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko