Skip to main content

Kiedy w Polsce wciąż czekamy na kolej dużych prędkości z prawdziwego zdarzenia, Francja wchodzi w nowy etap unowocześniania swoich superszybkich pociągów. Zaprezentowany jeszcze w zeszłym roku prototyp zupełnie nowego modelu TGV (Train a Grande Vitesse) jest nie tylko szybszy niż obecnie używane pojazdy, ale też ekologiczniejszy. Porusza się on z prędkością do 360 km/h i oferuje o 20 proc. więcej przestrzeni dla pasażerów, co przekłada się na 740 miejsc siedzących (w obecnej wersji jest 554 miejsc). Nowa flota TGV do użytku ma wejść za dwa lata i ma się składać ze 100 nowoczesnych pociągów.

Udogodnień będzie zresztą dużo więcej. Na przykład prostsze stanie się poruszanie na wózku inwalidzkim, dzięki platformom pozwalającym podnosić się i obracać na końcu każdego wagonu. Ponieważ elementy znajdujące wewnątrz wagonów będą modułowe, łatwo będzie można konfigurować w różny sposób siedzenie oraz udogodnienia. Większe o 10 proc. będą również okna, inaczej zaaranżowany zostanie wagon restauracyjny (m.in będzie miał dłuższy barem) przez co pasażerowie zyskają dodatkową przestrzeń. Do tego budowa samego pociągu stanie się dużo ekologiczniejsza – 97 proc. użytych materiałów, będzie się nadawała do recyklingu.

 

Jednak prawdziwą zmianą są koszty.  Nowe pojazdy w produkcji będą o 20 procent tańsze niż poprzednie modele, przez co cena jednego pojazdu spadnie do  25 milionów euro. Jednocześnie będą zużywać o 20 procent mniej energii, a większość oszczędności będzie pochodzić z regeneracyjnego układu hamulcowego, który przekazuje więcej energii hamowania pociągu z powrotem na energię elektryczną do zasilania pociągu.

Ten pozwoli nie tylko stać się TGV bardzo zielona koleją, ale  również pomoże przetrwać na rynku. Od 1937 r. SNCF (francuskie kolej państwowe) cieszyły się monopolem na rynku usług kolejowych. Ta sytuacja zeczął się jednak zmieniać stopniowo od 1997 r., kiedy SNCF została podzielona na jedną firmę zarządzającą tranzytem i infrastrukturą, a w tym roku rynek zostanie całkowicie uwolniony. Nowe pociągi TGV powinny pomóc SNCF sprostać wyzwaniom stawianym przez konkurentów, na czym zyskają klienci oraz środowisko.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.