Skip to main content

Sądząc po nazwie, Swampscott High School w Bostonie to po prostu szkoła średnia. W rzeczywistości 700 m 2 powierzchni mieści nie tylko szkołę, ale i klub seniora. Kółko dziewiarskie, karciane i gimnastyczne dla seniorów dzielą przestrzeń z lekcjami i zajęciami pozalekcyjnymi dla uczniów. Takie połączenie funkcjonalności nie przyszło do głowy władzom miasta, gdy zabierały się za budowę szkoły. Jednak już w trakcie jej projektowania okazało się, że potrzeby młodzieży są pod wieloma względami podobne do potrzeb ludzi starszych, którzy z kolei nie byli zadowoleni z tradycyjnej infrastruktury dawnego klubu seniora. Seniorzy chcieli tańczyć i potrzebowali odpowiedniej do tego sali, a taką właśnie salą dysponowała szkoła. Seniorzy potrzebowali ruchu – szkoła miała duży kompleks sportowy.

Dla odpowiadającej za projekt firmy architektonicznej Symmes Maini & McKee Associates, był on pierwszym tego rodzaju wyzwaniem, ale i modelem do powielania. Szkoła to prawdopodobnie
największa inwestycja w budżecie lokalnej społeczności – warto więc, by zaangażowane w nią zasoby służyły nie tylko uczniom, ale i pozostałym mieszkańcom. Po co budować dwie osobne pracownie ceramiczne, skoro można urządzić jedną porządną, w której w dodatku starsi i młodsi będą uczyć się od siebie nowych technik. W wspólnym obiekcie nie wprowadzono wprawdzie oficjalnego programu międzypokoleniowej integracji, ale pojawiają się kolejne przykłady
spontanicznej współpracy. Kółko dziewiarskie seniorów szkoli nastolatki w szydełkowaniu i robieniu na drutach. Uczniowski klub sportowy zainspirował seniorów do zajęć sportowych. Dzieci dorabiają, podając posiłki seniorom. Seniorzy dostają darmowe bilety wstępu na organizowane w szkole imprezy artystyczne, a czasem sami w nich występują.

Liczą się nie tylko formalne interakcje. Dla wielu osób starszych wartością są przypadkowe rozmowy z młodymi ludźmi, a nawet sam ich widok. Wprawdzie klub seniora w swoim założeniu ma
przeciwdziałać izolacji i samotności, ale w praktyce często izoluje i stygmatyzuje uczestników właśnie jako „starych”. Jak podkreślają seniorzy ze Swampscott High School, towarzystwo lub sama współobecność młodych daje poczucie przynależności do „normalnej” społeczności.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.