Skip to main content

Parę lata temu Barcelona zatrzęsła światem urbanistyki pokazując projekt Superilles, czyli super-kwartałów. To pomysł na radykalne ograniczenie ruchu w mieście, co doprowadzić ma do odzyskania dla pieszych 70 proc. ulic w mieście. Teraz władze katalońskiej stolicy zyskały jeszcze jeden argument za: dzięki tej przestrzennej rewolucji, rocznie można będzie ocalić 667 ludzkich istnień.

Dla przypomnienia Superilles to element przyjętego w 2014 roku Urban Mobility Plan, który ma przywrócić miasto pieszym. To pomysł, aby niemal połowę ulic w centrum miasta wyłączyć z ruchu samochodowego.

Katalończycy typują układ ośmiu krzyżujących się ze sobą dróg tworzących właśnie super-kwartały. W ten sposób powstaje podział funkcjonalny: cztery zewnętrzne ulice opasujące kwartał wezmą na siebie ciężar przepuszczania aut, a cztery wewnętrzne utworzą wewnętrzny układ komunikacyjny dedykowany głównie pieszym.

Transformacja jest podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie na wewnętrznych ulicach w wytypowanych super-kwartałach zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 20 km/h. Operacja prosta i tania, która będzie polegać głównie na zmianie znaków drogowych – łączny jej koszt to 20 mln euro. Drugi etap to przekształcenie tych ulic w rodzaj woonerfa, gdzie samochody nie mogą jeździć szybciej niż 10 km/h, a mieszkańcy używają ulic jako rodzaju przestrzeni publicznej, gdzie można spacerować, spotykać się, grać w piłkę etc. To wiąże się już jednak z przebudową całych ulic i dostosowaniem ich do nowych celów – m.in. trzeba będzie zlikwidować miejsca parkingowe i zbudować garaże dla mieszkających tu kierowców.

Programem tym ma być objętych 120 skrzyżowań ulic o łącznej powierzchni 23 ha. Sam Rueda szacuje, że w ten sposób odzyska dla mieszkańców około 70 proc. powierzchni przebudowanych ulic. Na pierwszy ogień, już w 2016 roku, poszedł kwartał ulic w dzielnicy Poblenou. Początkowo projekt budził wątpliwości, ale ostatecznie spotkał się z aprobatą samych mieszkańców, więc został rozszerzony o pięć kolejnych kwartałów.

Barcelona’s Superblocks: Change the Grid, Change your Neighborhood from STREETFILMS on Vimeo.

Rozwinięcie go na dużą skalę wiąże się jednak z dużym oporem mieszkańców regularnie korzystających z samochodów. Dlatego tak ważne stało się, że propagatorom idei Superilles w sukurs przyszli naukowcy, którzy zbadali jaki realny, a wręcz egzystencjalny wpływ na mieszkańców może wywrzeć taka transformacja.

Hiszpańsko-amerykańska ekipa badaczy, wykorzystując dostępne wskaźniki ryzyka i umieralności związane z czynnikami zdrowotnymi, takimi jak zanieczyszczenie powietrza i hałas uliczny (które wpływają na schorzenia sercowo-naczyniowe i oddechowe), aktywność fizyczna, przestrzeń zielona i temperatura powietrza, ustalili, że wdrażając projekt Superilles w pełnym wymiarze miasto może zapobiec 667 przedwczesnym zgonom rocznie. Najwięcej dzięki ograniczeniu smogu.

/Fot: Zvi Leve//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Wiatraki wirujące na falach

Chodniki pijące deszcz

Śmieciarki na dwóch kółkach

Krowy bardziej odporne na upał

Energia ze środka morza

Trek skupuje i naprawia używane rowery

Małe i tanie elektryki