Skip to main content

Szklarnie, które staną na pustyni wokół przemysłowego miasta Ras Al-Khair w Arabii Saudyjskiej nie będą przeznaczone do uprawy roślin. Ich celem będzie dekarbonizacja procesu produkcji aluminium.

Póki co produkcja aluminium jest bardzo energochłonna i wymaga paliw kopalnych, w szczególności węgla. Firma GlassPoint proponuje nowy system, wykorzystujący panele słoneczne do pozyskiwania energii. Umieszczone wewnątrz szklarni zakrzywione lustra ogniskują światło słoneczne na przewodzących wodę rurach. Podgrzana w ten sposób woda wrze, dając parę wodną. Para wodna jest natomiast kluczowym elementem procesu rafinacji boksytu, który stanowi główne źródło aluminium. Obecnie większość rafinerii do podgrzewania wody wykorzystuje węgiel.

Zazwyczaj panele słoneczne kojarzą się z energią elektryczną, w tym przypadku jednak chodzi o uzyskanie wysokiej temperatury – tłumaczy Rod MacGregor, prezes i założyciel GlassPoint.

GlassPoint a partnerstwie z saudyjską firmą wydobywczą Ma’aden planuje budowę infrastruktury o mocy 1500 megawatów. Umieszczone na terenie rafinerii panele słoneczne zajmą powierzchnię 7 km2. Obecnie rafineria wykorzystuje gaz, by uzyskiwać parę – dzięki wykorzystaniu paneli słonecznych ma zmniejszyć swój ślad węglowy o połowę, czyli ok. 600 tys. ton CO2 rocznie. 

Technologia oferowana przez GlassPoint nie wystarczy jako źródło energii w hutach, które następnie przerabiają boksyt na aluminium, bo to wymaga już znacznie wyższych temperatur. Można ja jednak wykorzystać, tam gdzie potrzebna jest para wodna – począwszy od wytwarzania żywności czy papieru, a skończywszy na produkcji litu. 

Neutralny węglowo proces wytapiania aluminium w hutach jest tymczasem przedmiotem odrębnych wysiłków. Firma Apple, która wykorzystuje aluminium do najnowszego iPhona SE, nawiązała współpracę z dużymi dostawcami tego metalu: Rio Tinto i Alcoa, by zademonstrować nową metodę wytapiania, która zamiast CO2 emituje tlen.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej