Skip to main content

Pociąg do jazdy, pracy i relaksu

Pociągi z rzędami siedzeń ustawionymi jeden za drugim mają przejść do historii. Oto NS, największy holenderski operator kolejowy, przedstawił własną wizję nowoczesnych wagonów. Wielofunkcyjnych, które spełniają trzy zasadnicze wymogi: służą do transportu, są przestrzenią do pracy, a także miejscem relaksu.

Propozycję nowych pociągów NS przygotował we współpracy z projektantami Mecanoo oraz Gispen i zaprezentował podczas Dutch Design Week. Są tu już używane rozwiązania, jak np. składane biurka, przy których można pracować, ale także pojawiły się nowe pomysły: bufet z barowymi stołkami ciągnący się wzdłuż okien, gdzie również można siąść z komputerem, tak jak to się robi we współczesnym biurze.

W nowym pociągu pojawia się też duża liczba różnych miejsc do siedzenia, które mają sprzyjać spędzaniu wolnego czasu. Kiedy jedzie się w większej grupie, można zasiąść na sofach oraz siedziskach i bez problemu ze sobą rozmawiać. Dla tych, którzy chcą nieco relaksu, przygotowano leżanki, a dla tych potrzebujących ciszy fotele osłonięte zagłówkami, które odgradzają od korytarzowego hałasu.

Co istotne, wystrój każdego wagonu ma być łatwo modyfikowalny, aby dostosować się do trasy, którą pociąg podąża. Generalnie NS zmiany pociągów chce przeprowadzać w ślad za zmianami sposobu funkcjonowania jego pasażerów. Z jednej strony coraz więcej osób to freelancerzy, dla których kolej może być równie dobrym miejscem pracy, co klasyczne biuro, coworking czy kawiarnia. Drugi trend to wzrost mobilności ludzi przy jednoczesnym odchodzeniu od własnych samochodów – pracownicy przemieszczają się pociągami pomiędzy dużymi miastami i nie chcą tracić czasu w podróży (codziennie NS przewozi 1,2 mln pasażerów). To właśnie z myślą o nich powstał nowy projekt.

/Fot: NC, Gispen, Mecanoo//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej