Skip to main content

Odrobinę chłodniej w kokpitach pociągów. Wolniej przesuwające się  schody ruchome oraz poruszające się z mniejszą prędkością metro — to tylko niektóre, ze środków rozważanych przez paryski urząd transportu publicznego RATP, z którymi obywatele będą musieli się pogodzić. 

Agencja już od kilku lat stara się zmniejszyć zużycia energii. RATP zobowiązał się do obniżenia emisji dwutlenku węgla o 50% w latach 2015-2025 oraz zużycia energii o 20%. Kluczowe posunięcia w tym kierunku obejmowały m.in. przekształcenie floty autobusów, tak by stare dieslowskie pojazdy zastąpić pojazdami bezemisyjnymi albo przynajmniej niskoemisyjnymi lub  do 2025 r oraz wprowadzenie 14 składów kolejowych MP14, wyposażonych w układy hamowania odzyskowego, zmniejszając zużycie energii elektrycznej o 17%. Mimo to tej zimy RATP musi jeszcze bardziej ograniczyć zużycie energii. Inwazją Rosji na Ukrainę spowodowała gwałtowny wzrost cen surowców, przed którym bronić musi się nawet Francja (która dzięki atomowi i tak jest dość samowystarczalna). Władze poinformowały, że koszty energii w tym roku prawdopodobnie będą wyższe o jedną trzecią, w porównaniu do roku 2021 r. Zarządzanie tym wzrostem nie będzie łatwe. Redukcje usług, czyli wstrzymanie metra albo ograniczenie jego kursowania nie wchodzi w grę.

W mieście, które w bezprecedensowych sposób postawiło na walkę o zmniejszenie korzysta stanie z samochodów tranzyt komunikacją masową staje się kluczowy. Braki maszynistów oraz spowolnienie prędkości metra spowodowane słabą infrastrukturą już powodują tarcia w regionie paryskim. Agencja RATP zużywa 2400 gigawatów energii elektrycznej rocznie, co odpowiada 1,2 mln gospodarstw domowych – wystarczy, aby zaspokoić wszystkie potrzeby energetyczne duże francuskie miasto, takie jak Bordeaux czy Lille.

Aby obniżyć tę liczbę, RATP rozważa środki, takie jak obniżenie temperatury na stacjach metra i pociągach, autobusach, biurach i centrach danych – aczkolwiek granicą ma być nadal 19 stopni Celsjusza (przynajmniej w miejscu pracy). Dodatkowo zużycia energii można ograniczyć dzięki zmniejszeniu szybkości schodów ruchomych – a także samych pociągów. RATP rozważa zmianę swoich systemów wymiany powietrza ze 100% świeżego powietrza z powrotem na standard sprzed pandemii wynoszący 80%.

Zimowy kryzys energetyczny pojawia się w trudnym momencie – niedoboru personelu, którego podobnie jak na lotniskach jest dziś mniej  niż przed pandemią. Praca w chłodniejszych warunkach i wolniejsza jazda, która będzie dodatkowym stresem i utrudnieniem dla wszystkich od na pewno nie będzie okolicznością sprzyjającą. Bez wątpienia zima w tym roku (bez względu na temperatury) dla paryskiej komunikacji będzie ciężka.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko