Skip to main content

Naukowcy z Uniwersytetu w Getyndze zbadali, że mieszkańcy miast żyjący w pobliżu parków lub zielonych zakątków pokonują przeciętnie – pieszo albo rowerze dużo dłuższe trasy. To zaś przekłada się na ich zdrowie. Miejska zieleń wspomaga też „zdrowie socjalne”. Tak specjaliści nazwali sytuację, kiedy ludzie regularnie spotykają się w parkach ze swoimi znajomymi.

Jeśli dołożymy do tego czystsze powietrze, mniejsze upały czy lepszą cyrkulacje powietrza (mniej wiatru) oraz wody, to wydaje się, że nie powinno być problemu z powiększaniem terenów zielonych. Tym bardziej, że zieleń miejska jest czynnikiem miastotwórczym. Ograniczeniem jest wolna przestrzeń w mieście, którą trzeba „odebrać” dotychczasowym użytkownikom, żeby móc stworzyć nowe tereny zielone, co nie jest oczywiście prostą sprawą. Biorąc pod uwagę trend związany z ograniczeniem ruchu samochodowego (zamykanie ulic, likwidacja miejsc parkingowych) to właśnie one są pierwszym kandydatem. To dzieje się, ale takie takie decyzje z reguły wywołują protesty i nie są popularne. Dlatego relatywnie łatwiejszym sposobem jest na tworzenie parków na nieużytkach poprzemysłowych lub terenach pokolejowych. W efekcie duże sukcesy w zazielenianiu miejskiej przestrzeni odnoszą duże przemysłowe ośrodki, które zmieniają swój charakter (zamykanie fabryk) na skutek unowocześniania gospodarki. Dobrym przykładem są miasta Zagłębia Ruhry (Essen, Duisburg, Bochum).

W gminie Essen jeszcze kilkadziesiąt lat temu funkcjonowało 25 kopalni. Dziś jest ona trzecią najbardziej zieloną gminą w Niemczech, gdzie udział zieleni oraz otwartych przestrzeni udostępnianych mieszkańcom wynosi 54 procent powierzchni. Rozwój gospodarczy w mieście napędzają przede wszystkim inwestycje w zieloną infrastrukturę i odnawialne źródła energii. O tym jak zmieniło się Essen świadczy fakt, że z branżą rolniczą związanych jest tu 70 firm, wszystkie zostały założone w ciągu ostatnich dwóch dekad. Do tego dochodzi Przemysłowy Las stworzony na 90-hektarowym postindustrialnym nieużytku oraz licząca już obecnie 376 kilometrów sieć ścieżek rowerowych.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Autobus to czy tramwaj

Czy AI będzie nam projektować domy

Podróżować szybko, z szykiem i wygodnie

Słabnie amerykańska wojna przeciwko ESG

Czyste ciepło na zamówienie