Apetyt NVIDIA rośne w miarę jedzenia. Producent chipów napędzany boomem na sztuczną inteligencję inwestuje i działa coraz bardziej wielokierunkowo. Jednym z przejawów tej aktywności jest zawiązanie trzech ważnych partnerstw w ciągu kilku ostatnich dni października. I wszystkie dotyczą autonomicznej mobilności: z Lucid Motors NVIDIA chce rozwijać samochody bez kierowców, z Joby Aviation autonomiczne lotnictwo, a z Saronic Technologies statki kierowane przez sztuczną inteligencję.
1. Lucid Motors liczy na to, że dzięki partnerstwie z NVIDIA będzie jednym z pierwszych na świecie dostawców prywatnych pojazdów autonomicznych. Chodzi o tzw. technologię poziomu 4, która dotychczas ogranicza się do robotaksówek obsługiwanych przez floty, takich firm jak Waymo (samochód z technologią poziomu 4 może samodzielnie prowadzić się w większości sytuacji i nie wymaga od człowieka żadnej interwencji w typowych warunkach drogowych, a kierowca może, lecz nie musi przejąć kontroli nad pojazdem).

Auta, które na drogi mają wyjechać już w 2026 roku, będą integrować dwa akcelerowane komputery NVIDIA DRIVE AGX Thor działające na ocenionym pod kątem bezpieczeństwa systemie operacyjnym NVIDIA DriveOS. System będzie wykorzystywać zestaw wielu czujników, w tym kamery, radar i technologię lidar. Analitycy branżowi zauważają, że autonomia poziomu 4 dla pojazdów konsumenckich stanowi zmianę w stosunku do wcześniejszego skupienia się na operacjach flotowych, gdzie koszty mogły być rozłożone na wiele przejazdów. Ogłoszenie partnerstwa nastąpiło w momencie, gdy NVIDIA osobno ujawniła plany skalowania wdrażania robotksówek poprzez partnerstwa z Uber, celując w 100 tys. aut począwszy od 2027 roku.
2. Joby Aviation, której dotychczasową specjalnością były eVTOLe, jak się określa elektryczne pojazdy pionowego startu i lądowania (electric vertical take-off and landing), nawiązał współpracę z NVIDIA aby przyspieszyć rozwój swojej autonomicznej technologii lotniczej Superpilot zarówno na wojskowych, jak i cywilnych platformach lotniczych. Współpraca koncentruje się na platformie NVIDIA IGX Thor i zaprojektowanej specjalnie dla aplikacji fizycznej sztucznej inteligencji nowej generacji. Ten system obliczeniowy umożliwi statkom powietrznym Joby przetwarzanie niezwykłych ilości danych z czujników i podejmowanie decyzji dotyczących lotu w czasie rzeczywistym, które jednocześnie spełniają standardy bezpieczeństwa lotniczego.

Integracja odblokuje możliwości obejmujące autonomiczne zarządzanie misjami, przetwarzanie radarowe i percepcyjne z wykorzystaniem czujników LiDAR i wizyjnych oraz zaawansowaną fuzję czujników dla świadomości środowiskowej. Technologia Superpilot wykazała już zresztą znaczące możliwości w zastosowaniach wojskowych. Podczas ćwiczeń Resolute Force Pacific przeprowadzonych między lipcem a sierpniem 2025 roku, autonomiczny system firmy wykonał ponad 7 tys. mil operacji w ciągu ponad 40 godzin lotu, wykorzystując zmodyfikowaną platformę Cessna 208. Loty były sterowane zdalnie ze stacji oddalonych o ponad 3 tys. mil w bazie sił powietrznych Andersen na Guam.
3. Saronic Technologies nawiązał współpracę z NVIDIA aby wspólnie rozwijać robotykę morską i budować statki oparte na sztucznej inteligencji. Partnerstwo ma łączyć doświadczenie Saronic w autonomicznych systemach pływających ze sprzętem komputerowym napędzanym chipami NVIDIA (ich bibliotekami oprogramowania AI i narzędziami symulacyjnymi). Celem jest przyspieszenie i przeskalowanie prac na autonomicznymi statkami nowej generacji. Współpraca już przyniosła znaczące usprawnienia w procesie rozwojowym Saronic: zadania, które wcześniej wymagały kilku dni, mogą być teraz wykonywane w ciągu kilku godzin. Sprzęt Nvidia zainstalowany na pokładzie wszystkich jego statków umożliwia przetwarzanie w czasie rzeczywistym modeli wizji i rozumowania, wspierając zarówno funkcje autonomiczne pojedynczego, jak i wielu agentów, bez konieczności łączności zewnętrznej.

Tłem dla tej współpracy są działania rządu USA mające na celu rewitalizację amerykańskich możliwości w zakresie budowy statków. Zarządzenie wykonawcze prezydenta Trumpa z kwietnia 2025 roku „Przywracanie morskiej dominacji Ameryki” oraz dwupartyjny SHIPS Act mają na celu przeciwdziałanie dominacji Chin w globalnej branży stoczniowej – obecnie Chiny produkują ponad 50 proc. światowych statków handlowych w porównaniu z mniej niż 1 proc. w przypadku Stanów Zjednoczonych. Przewiduje się, że rynek autonomicznych statków wzrośnie z 8,10 miliarda dolarów w 2025 roku do 19,17 miliarda dolarów do 2032 roku, przy złożonej rocznej stopie wzrostu wynoszącej 13,1 proc. (dane Coherent Market Insights)
/Fot: Lucid, Joby, Saronic//