Skip to main content

Miejska kolej przyszłości

Niemcy szykują się na przyjęcie nowych pasażerów miejskich kolejek i już teraz planują dostosowanie do tego rozpędzonych wagonów. Wszystko to dzieje się w ramach projektu IdeenZug, który ma być odpowiedzią na zwiększony ruch pasażerów transportu publicznego – w ciągu najbliższych 10 do 20 lat Niemcy spodziewają się ponad miliarda dodatkowych pasażerów rocznie.

Opisywaliśmy już szczególne rozwiązanie jakim są składające się ławki, które mają tworzyć dodatkową przestrzeń dla pasażerów jadących w godzinach szczytu. Tego typu rozwiązań ma być jednak znacznie więcej. W sumie w ramach projektu IdeenZug można zliczyć 10 różnego rodzaju funkcjonalności, każda ma swoją nazwę (wszystko to można zobaczyć na naprawdę dobrze zaprojektowanym wirtualnym spacerze, jaki przygotowali niemieccy przewoźnicy).

CityService

To po nowy i lepszy sposób nawigacji pasażerów wsiadających do pociągu, wykorzystujący ekrany cyfrowe umieszczone nad drzwiami. Końcowa ściana wagonu ma stać się bardziej użytkowa: poza dużym wyświetlaczem z cyfrową mapą sieci tras pojawi się tu m.in. ładowarka dla hulajnóg elektrycznych, a nawet automat z napojami. Zmieniony zostanie także system oświetlenia połączony z czujnikami wideo i dostosowany do pór dnia. Ma być to wykorzystane m.in. do kierowania pasażerów do wolnych miejsc siedzących i stojących, a także stworzyć dla nich przyjemną atmosferę: chłodne oświetlenie rano i ciepłe wieczorem.

CityFlex

System informacyjny rozbudowany będzie też w strefie dla pasażerów: wyświetlacze wbudowane w okna i ekrany podwieszone pod sufitem mają informować ich o zbliżających się przystankach, połączeniach i ewentualnych zakłóceniach w ruchu. Kolejnym udoskonaleniem mają być automatyczne fotele. Za naciśnięciem przycisku będzie można je przekształcić w miejsca siedzące dla grup czteroosobowych lub w grupy trzyosobowe. Ma to przyczynić się do zwiększenia pojemności pociągu. Usprawni to przepływ pasażerów i pozwoli zaoszczędzić czas postoju na przystankach, umożliwiając bardziej punktualne funkcjonowanie kolei.

CityMehrzweck

To rozwiązanie dla tych, którzy przemieszczają się na krótkich trasach i nawet nie szukają miejsc siedzących. Stąd w wielofunkcyjnym przedziale znajdują się pionowe siedzenia do podparcia (tak jak w warszawskim metrze), a system plug & play pozwala na łatwe ustawienie ich siedzeń, tak aby dostosować do sezonowych wymagań pociągu.

Wagenübergang

To przykład jak wykorzystywać całą dostępną przestrzeń pociągu. W IdeenZug na nowo zorganizowano przestrzeń międzywagonową, która ma być szersza, z wbudowanymi oparciami i oświetleniem. Tak, aby stała się pełnowymiarowym miejscem dla pasażerów stojących.

CityPrivacy und CityWorking

To dwie przegrodzone strefy zapewniające przestrzeń i prywatność, umożliwiając elastyczną pracę w podróży – nawet udział w wideo rozmowach i spotkaniach. Wszystko to za sprawą pionowych siedzenia do oparcia się, zintegrowanych monitorów i składanych stołów. Po drugiej stronie przejścia będzie także biurko, przy którym można się wygodnie rozsiąść.

CityStanding und MultiFlex

To kolejna odsłona pionowych siedzeń, które mogą pomieścić dużą liczbę pasażerów na małej przestrzeni. Można je przy tym łatwo przesunąć na bok za pomocą uchwytu, dzięki czemu w godzinach szczytu powstaje więcej miejsca do stania. Po naciśnięciu przycisku można je ustawić naprzeciwko siebie, co ułatwia podróżowanie w towarzystwie, a gdy zapotrzebowanie na miejsce wzrasta w godzinach szczytu, można je ustawić przy oknach.

Community Entrance

To kolejna zmiana w wejściu do pociągu, tym razem nie na skraju wagonu, ale w środku. Przede wszystkim stawia się tu na dostosowanie powierzchni do pory dnia: siedzenia pozostają złożone w okresie szczytu, a pociąg zyskuje dodatkowe wejście. Poza szczytem są rozkładane w długą ławkę zastawiającą także drzwi, które przy tej opcji pozostają zablokowane i wyłączone z użytku. Ma to dwie zasadnicze konsekwencje: po pierwsze więcej miejsca dla osób jadących na krótkich oddcinkach, a co jeszcze ważniejsze, więcej przestrzeni ułatwiającej wsiadanie i wysiadanie z pociągu.

Universal train!

To największa chyba innowacja opisywana już w poprzednim artykule, czyli szybki system do zmiany położenia siedzeń. W trybie „normalnym” są one rozstawione tak jak w pociągach jeżdżących obecnie: ławki parami ustawione są w poprzek pojazdu naprzeciw siebie. Gdy jednak przychodzi godzina szczytu, operator pociągu wciskając jeden przycisk może je poskładać i ustawić pod ścianami pociągu, tak aby zwiększyć przestrzeń dla osób stojących.

VirtualEntrance

To trzecia strefa wsiadania i wysiadania o szerokości 1,60 m, która zapewnia jeszcze sprawniejszy przepływ pasażerów oraz skraca czas postoju na stacjach. W razie potrzeby za naciśnięciem przycisku wideofonu mogą oni skontaktować się z wirtualnym konsjerżem. Obszar uzupełniają poduszki stojące na słupkach drzwiowych oraz system oświetlenia zewnętrznego, który jest powiązany z aktualnym obłożeniem pociągu. Matryca LED wbudowana w podłogę kieruje pasażerów do miejsc stojących i siedzących.

 

CityLounge

To już czyste podniesienie komfortu jazdy: znajdujący się na końcu wagonu „salonik”, czyli tzw. seating lounge, gdzie powietrze jest stale filtrowane przez prawdziwe algi rosnące na przezroczystych panelach. Dodatkowo system oświetleniowy imituje obraz słońca tak, jak się ono aktualnie ukazuje.

/Fot: IdeenZug//


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej