Skip to main content

Londyn zainwestuje w metro 2 mld euro

Londyńskie metro jest nie tylko najstarsze na świecie – pierwsze podziemne pociągi ruszyły w 1863 r. – ale i imponująco duże. 11 linii i 270 stacji daje mu 11. miejsce na świecie. Na najruchliwszych liniach w godzinach szczytu kursuje 36 pociągów na godzinę, co oznacza, że pojawiają się one co 100 sekund. Prawie 5 mln pasażerów to zawrotna w skali Europy liczba.
Tyle, że jak na Londyn wciąż niewystarczająca. Londyn osiągnął w tym roku rekordową liczbę mieszkańców – oficjalnie jest ich już 8,8 mln, a szacunki mówią o kolejnym 1,5 mln do 2029 r. Większość z nich prawdopodobnie będzie korzystać z metra, które już dziś jest mocno zapchane. Pierwsze rozwiązanie, które się nasuwa, to zwiększenie liczby pociągów.

I rzeczywiście: miasto właśnie sfinalizowało umowę na dodatkowe 250 nowych pociągów. To jednak nie wystarczy. Londyn może poszczycić się najstarszym metrem na świecie. Z jednej strony jest to powód do dumy, z drugiej – oznacza, że wiele stacji i tuneli wybudowanych zostało w czasach, gdy możliwości technologiczne znacznie ustępowały dzisiejszym. Stare fragmenty metra budowano metodą kopania głębokich rowów w ziemi, które następne – po umieszczeniu w nich „rury” na pociągi i stacji – zasypywano. W rezultacie stare linie mieszczą się blisko powierzchni ziemi i są ciasne. Nie tylko nie ma sposobu by zwiększyć ich przepustowość, brakuje również miejsca na dodanie skutecznej klimatyzacji. W dodatku sieć umieszczonych płytko pod powierzchnią tuneli okazała się tak gęsta, że trudno ją rozbudowywać. Nie mówiąc już o korkach: awaria jednego pociągu w centralnej części miasta, odczuwalna jest w całym systemie. Z czasem zaczęto więc drążyć tunele pod ziemią, sięgając coraz głębiej.

Nowe pociągi mają zostać skierowane właśnie do tzw. „linii głębokich”, zwiększając ich przepustowość o 10 pojazdów na godzinę. Zwiększy się także komfort jazdy. Nowe pociągi będą także znacznie szersze, bezwagonowe i – co szczególnie ciszy londyńczyków – zaopatrzone w nowoczesną klimatyzację. W sumie inwestycja kosztować ma 2 mld euro.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej