Skip to main content

Dzięki uruchomieniu bezpośredniego połączenie kolejowe między Londynem a Amsterdamem czas przejazdu zmniejszył się z około 4,5 godzin (w zależności od godziny, o której się jechało), do 3 godzin i 40 minut. Niektórzy powiedzą, i co z tego, przecież samolotem ta podróż jest i tak wielokrotnie szybsza, zajmuje godzinę. A jednak, pociągi należące do Eurostar już wcześniej skutecznie konkurowały z teoretycznie szybszymi samolotami. Teraz podróżowanie koleją staje się jeszcze bardziej atrakcyjne i Eurostar nie będzie ma problemu ze sprzedażą 900 nowych biletów.

Połączenie między Londynem a Amstedamem jest jedną z najpopularniejszych tras w Europie. Bristish Airways oferuje na niej codziennie 16 lotów, a EasyJet 21. Mimo tego, co dwie godziny na trasie kursują pociągi zabierające trzy razy więcej pasażerów, niż przeciętny samolot EasyJet. Łącznie ponad 3 tysiące pasażerów dziennie. Jeszcze 20 lat temu pociągi nie miałyby pewnie szans z samolotami, ale od tamtej pory komfort podróżowania w powietrzu bardzo się obniżył i linie kolejowe to wykorzystują.

Pociągi są coraz szybsze i wygodniejsze, a latanie – szczególnie na krótkich trasach – coraz bardziej czasochłonne. Kiedyś do godzinnego lotu wystarczyło dodać dwie godziny na wejście na pokład, transfery, lądowanie i odbiór bagażu. Dziś nie jest to już takie oczywiste. Po pierwsze, wydłużyły się procedury związane z bezpieczeństwem. To nie tylko wydłuża czas podróży, ale zwiększa też ryzyko opóźnień. Wreszcie rosnąca liczba tanich lotów sprawia, że musimy latać z coraz mniejszych lotnisk, znajdujących się w większej odległości od miasta. Weźmy Londyn, dojazd z Luton do centrum Londynu zajmuje ponad godzinę, z Standsted ponad 1,5 godziny, nie mówiąc już o Southend, gdzie żeby dojechać do Oxford Street, możemy potrzebować nawet dwóch godzin. Do tego dochodzi niska jakość usług oferowanych przez mniejsze lotniska – tłok, kolejki i wysokie ceny

Tymczasem zlokalizowane w centrum miasta dworce stają się coraz bardziej nowoczesne. Pociągi Eurostar też mają kontrolę paszportową i bezpieczeństwa, ale wystarczy przybyć na stację na 10 minut przed odjazdem (w przypadku 2 klasy, potrzebnych może być 30 minut). No i wreszcie cena. Bilety w jedną stronę mają kosztować 35 funtów, co biorąc pod uwagę, że nie potrzeba ponosić dodatkowych kosztów transferu do centrum, wydaje się bardzo konkurencyjną kwotą, nawet w stosunku do tanich linii lotniczych.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą