Skip to main content

Ekologiczne osiedle zamiast lotniska

Taki jest plan dla berlińskiego Tegel, z którego samoloty odleciały. Stary port lotniczy ustąpił miejsca nowemu, długo budowanemu Berlin Brandenburg i pozostawił po sobie ładny kawałek ziemi leżący w niezłej lokalizacji – po sąsiedzku z zaciszną dzielnicą Charlottenburg.

Teraz na obrzeżu tej enklawy zacisznych ulic i zieleni – Charlottenburg niekiedy porównywany jest do warszawskiego Mokotowa – powstanie nowa część miasta, nazwana już Schumacher Quartier. Największy potencjał ma liczący 40 ha teren po dawnym pasie startowym z przyległościami. Łatwa do zagospodarowania łąka, na której mają powstać domy z 5 tys. mieszkań. Jest to projekt ekologiczny wszystko ma być więc neutralne pod względem emisji CO2, a energia produkowana na miejscu. Budynki mieszkalne będą budowane z drewna pozyskiwanego lokalnie, a po ukończeniu będzie to największe drewniane osiedle  na świecie. 

O tym, że przy zagospodarowaniu tych terenów z powagą traktuje się ideę zrównoważonego budowania, świadczy to, że na miejscu pozostaną budynki lotniska. Jak to mówią architekci, najbardziej ekologiczny jest budynek, który nie powstał. Rewitalizacja i adaptacja tegoco już jest, to cenny kierunek działań. Dawny terminal lotniczy ma być  zaadaptowany na biura dla startup-ów oraz centrum badań i rozwoju, stanowiące element powstającego tu parku innowacji technologicznych.

 

Osiedle przyszłości Berlina

Na razie przedsięwzięcie jest na etapie projektowania, wszelkie wizualizacje mają więc charakter poglądowy. Pewne jest jednak, że będzie to obszar zrównoważony i zróżnicowany społecznie. Schumacher Quartier chce przy tym wnieść istotny wkład w strategię budownictwa mieszkaniowego i rozwoju miast w stolicy Niemiec. Stąd wszyscy zaangażowani partnerzy uzgodnili siedem wytycznych dotyczących rozwoju Schumacher Quartier:

  1. Miejskie przestrzenie mieszkalne
  2. Mieszkanie dla każdego
  3. Zieleń miejska i tereny publiczne
  4. Otwarty krajobraz edukacyjny
  5. Zabudowa miast przyjazna dla klimatu i wrażliwa na wodę
  6. Dzielnica z gwarancją mobilności przyjaznej środowisku
  7. Komunikacja, uczestnictwo i przejrzystość

„Schumacher Quartier jest zaplanowany w taki sposób, aby ulice i place znów należały do ​​ludzi, a nie do samochodów. Chcemy, aby ludzie na nowo odkrywali przestrzeń publiczną. . . na spotkania towarzyskie, place zabaw, miejsca do wypoczynku i rozmów. Do ważnych miejsc w okolicy, takich jak przedszkole, szkoła, piekarnia, supermarket, można łatwo dotrzeć pieszo.”, wyjaśnia Constanze Döll, sekretarz prasowy Tegel Projekt.

Park technologiczny i krajobrazowy

Projekt ten zajmie jednak tylko część z 5 km kw. powierzchni jaką miało lotnisko. Po sąsiedzku powstaną jeszcze dwie dzielnice mieszkaniow Cité Pasteur i TXL Nord, gdzie powstanie 4 tys. mieszkań. Obok Schumacher Quartier na powierzchni 202 ha powstanie też wspomniany park innowacji technologii miejskich The Urban Tech Republic. Opracowywane na miejscu zielone technologie mają być wykorzystywane w Schumacher Quartier.

Aby utrzymać zielony charakter okolicy obok tych przestrzeni do mieszkania i pracy, powstanie też park krajobrazowy. Na razie przedsięwzięcie jest na etapie adaptacji terenów i podziału działek. Pierwsze budynki i kampus edukacyjny mają pojawić się w 2027 roku, a dzielnica zostanie ukończona w połowie przyszłej dekady.  

/Fot: Tegel Projekt//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

W Kalifornii porzucają samochody spalinowe

Zielony wodór wisi w powietrzu

Zamieszkać na śródmiejskiej farmie

Baterie z pancerzy krabów i homarów

Szansa na wykorzystanie potencjału morskich fal

Burger z trocin