Skip to main content

Wszyscy się przyzwyczaili, że olimpiada kojarzy się z chwilą kosztownego splendoru i długoterminowymi kłopotami w przyszłości. Brisbane chce to zmienić. Gospodarz letnich igrzysk w 2032 r. podchodzi do tego wyzwania nowocześnie. Chce wykorzystać imprezę nie do zbudowania stadionów, które potem będą stały puste, ale do stworzenia nowoczesnej infrastruktury, która będzie inteligentna i zielona. 

Technologia

Przede wszystkim miasto wykorzystuje postęp technologiczny. W 32 istniejących i planowanych  sportowych obiektach, w wiosce olimpijskiej w Northshore Hamilton oraz centrach sprawozdawczych zaroi się od czujników regulujących światła uliczne, systemów do zautomatyzowanej klimatyzacji,  nawadniania parków i zielonych fasad oraz sprzątających  robotów, czytników map satelitarnych, kart bezdotykowych  kodów QR. Znaczna część nadmorskiego  miasta Maroochydore zasilana będzie z farmy słonecznej w pobliskiej Valdorze i zostanie zaopatrzona w światłowodowe kable telekomunikacyjne. Powstanie także pierwszy w Australii system odprowadzający śmieci ze zsypów przez podziemne rury próżniowe.

“Nowa norma” olimpijska

Wszystkie obiekty igrzysk muszą być zgodne z „nową normą” MKOL . Te wprowadzone w 2018 r. zasady mają poprawić efektywność energetyczną i kosztową oraz podnieść długoterminową wartość z ogromnych nakładów wymaganych od krajów organizujących olimpiadę. W przypadku  Brisbane oznacza to np. rozwój transportu miejskiego dla 4,4 mln ludzi, którzy mają zamieszkać w południowo-wschodnim Queensland do 2031 r.

Autonomiczne powietrzne taksówki 

Najbardziej prowokacyjną propozycją – wciąż w fazie pomysłu – jest wprowadzenie powietrznych taksówek do przewozu pasażerów kierowanych zdalnie, bez udziału pilotów. Prototyp takiego pojazdu (eVTOL -elektryczny pionowy start i lądowanie) jest już w Brisbane, a jego amerykański producent, Wisk Aero, stara się o zgodę Urzędu Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego na działalność komercyjną.

Transport lądowy 

Jednocześnie budowana jest nowa linia kolejowa pod rzeką Brisbane, powstają cztery nowe stacje metra, a szereg dotychczasowych jest przebudowywanych. Umożliwi to połączenie południowych przedmieści miasta z istniejącą linią na północy i zapewni dostęp do nowej dzielnicy „zdrowia, nauki i edukacji”. Trwają także prace nad rozbudową lekkiej kolei z Brisbane do Gold Coast, która wykorzystuje elektryczne wagony Bombardier Flexity:  dwukierunkowe i klimatyzowane, z niskimi podłogami pasującymi do peronów stacji i schowkami na wózki inwalidzkie, rowery, wózki dziecięce i deski surfingowe. 

Superszybkie ładowanie autobusów

Miejska flota autobusowa ma zostać uzupełniona o 60 nowych pojazdów zasilanych przez kombinację 600 kW, 6-minutowych, superszybkich „ładowarek flash” na stacjach końcowych i 50 kW, nocnych, wolnych ładowarek w zajezdniach:  system „flashowania” umożliwia  naładowanie autobusu nawet 85 razy szybciej niż samochodu elektrycznego w domu,  ale zużywa baterie bardziej niż powolne ładowanie przez noc.

Mosty dla pieszych 

Choć dwa z czterech proponowanych przez Brisbane „zielonych mostów” dla pieszych i rowerzystów zostały wstrzymane z uwagi na  priorytet usuwania skutków powodzi, oczekuje się, że nowe przejścia z miasta do Kangaroo Point i Newstead do Albion zostaną otwarte w 2024 roku. Na zielonym moście Kangaroo Point znajdzie się restauracja z widokiem na ogrody botaniczne, a most Newstead dołączy do 1,2-kilometrowej trasy spacerowej Lores Bonney Riverwalk. Chodzi nie tylko o możliwość przemieszczania się ludzi, ale także o poprawę ich zdrowia i przyjemność przebywania na świeżym powietrzu. Jak ujął to Corey Gray, prezes Smart Cities Council: „Inteligentne miasta nie polegają ostatecznie na danych i technologii, ale na ulepszaniu warunków życia”.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej