Skip to main content

Baseny na zajezdni kolejowej

Stare zajezdnie kolejowe to miejsca z dużym potencjałem. Tezy tej dowodzą duńscy projektanci z pracowni Effekt, którzy równolegle opracowali dwa projekty aranżacji przestrzeni takich przybytków – jeden w rodzimej Danii, drugi w Niemczech. W obu przypadkach chodziło o stworzenie miejsca rekreacyjnego dla okolicznych mieszkańców i w obu przypadkach centralny punktem rewitalizowanego obiektu była półkolista lokomotywownia.

Game Streetmekka została zbudowana w niewielkim, 80-tys. duńskim Esbjerg, stając się loklanym centrum sportów. Najwięcej dzieje się pod dachem dawnego budynku, gdzie parkowały lokomotywy. Przestrzeń podzielona została na segmenty odpowiadające stojącym tu pawilonom: każdy ma inne zadanie.

Znalazło  się miejsce na skate park z rampami, a mniejszy budynek ostanie zajęty przez basen do wykonywania trików. Poza tym powstała hala do gry w piłkę, sala do tańca i miejsce na odpoczynek. Na dziedzińcu znalazło się też boisko do koszykówki i teren do parkuru.

Inny projekt zostanie zrealizowany w niemieckim Neubrandenburg. Teren zajezdni jest dwa razy większy i posiada dwie lokomotywownie. Stąd też więcej możliwości mieli architekci. A tutejszy park zdrowia i sportu, jak go nazwali niemal sąsiaduje z miejscową starówką – dzielą je tylko tory kolejowe.

Bez wątpienia największą atrakcją są tu baseny, które znajdą się w tej większej części zajezdni. Jeden duży, kryty, zajmie cały duży budynek lokomotywowni – będzie to bardzo stylowy obiekt, surowy w wystroju, gdzie szara podłoga styka się ze starymi ceglastymi ścianami. Sama fasada zostanie przeszklona i otwarta na dziedziniec.

To tutaj znajdzie się drugi mniejszy i odkryty basen (zdjęcie na górze). Jego okrągły kształt to efekt umieszczenia w zastałym wgłębieniu, w którym wcześniej znajdowała się obrotnica (maszyna z krótkim obrotowym torem, która służyła do kierowania lokomotyw do właściwego im garażu).

Całe założenie ma mieć charakter rekreacyjno-kulturalny. Mniej sportową funkcję przejmie na siebie sąsiedni, nieco mniejszy budynek. Zostanie podzielony na kilka pomieszczeń różnej wielkości – zajmujących od 1 do 3 dawnych garaży dla lokomotyw.

Znajdzie się tu m.in. sala wystawowa oraz sala konferencyjna. Do tego będzie restauracja oraz bar, a także przestrzeń co-workingowa. Zasadniczą cechą układu pomieszczeń ma być jednak ich elastyczność, dlatego będzie można je dostosowywać do bieżących potrzeb.

/Rys: Effekt//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny