Skip to main content

Baseny na zajezdni kolejowej

Stare zajezdnie kolejowe to miejsca z dużym potencjałem. Tezy tej dowodzą duńscy projektanci z pracowni Effekt, którzy równolegle opracowali dwa projekty aranżacji przestrzeni takich przybytków – jeden w rodzimej Danii, drugi w Niemczech. W obu przypadkach chodziło o stworzenie miejsca rekreacyjnego dla okolicznych mieszkańców i w obu przypadkach centralny punktem rewitalizowanego obiektu była półkolista lokomotywownia.

Game Streetmekka została zbudowana w niewielkim, 80-tys. duńskim Esbjerg, stając się loklanym centrum sportów. Najwięcej dzieje się pod dachem dawnego budynku, gdzie parkowały lokomotywy. Przestrzeń podzielona została na segmenty odpowiadające stojącym tu pawilonom: każdy ma inne zadanie.

Znalazło  się miejsce na skate park z rampami, a mniejszy budynek ostanie zajęty przez basen do wykonywania trików. Poza tym powstała hala do gry w piłkę, sala do tańca i miejsce na odpoczynek. Na dziedzińcu znalazło się też boisko do koszykówki i teren do parkuru.

Inny projekt zostanie zrealizowany w niemieckim Neubrandenburg. Teren zajezdni jest dwa razy większy i posiada dwie lokomotywownie. Stąd też więcej możliwości mieli architekci. A tutejszy park zdrowia i sportu, jak go nazwali niemal sąsiaduje z miejscową starówką – dzielą je tylko tory kolejowe.

Bez wątpienia największą atrakcją są tu baseny, które znajdą się w tej większej części zajezdni. Jeden duży, kryty, zajmie cały duży budynek lokomotywowni – będzie to bardzo stylowy obiekt, surowy w wystroju, gdzie szara podłoga styka się ze starymi ceglastymi ścianami. Sama fasada zostanie przeszklona i otwarta na dziedziniec.

To tutaj znajdzie się drugi mniejszy i odkryty basen (zdjęcie na górze). Jego okrągły kształt to efekt umieszczenia w zastałym wgłębieniu, w którym wcześniej znajdowała się obrotnica (maszyna z krótkim obrotowym torem, która służyła do kierowania lokomotyw do właściwego im garażu).

Całe założenie ma mieć charakter rekreacyjno-kulturalny. Mniej sportową funkcję przejmie na siebie sąsiedni, nieco mniejszy budynek. Zostanie podzielony na kilka pomieszczeń różnej wielkości – zajmujących od 1 do 3 dawnych garaży dla lokomotyw.

Znajdzie się tu m.in. sala wystawowa oraz sala konferencyjna. Do tego będzie restauracja oraz bar, a także przestrzeń co-workingowa. Zasadniczą cechą układu pomieszczeń ma być jednak ich elastyczność, dlatego będzie można je dostosowywać do bieżących potrzeb.

/Rys: Effekt//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing