Skip to main content

Park na dworcu kolejowym

/Fot: Mecanoo//
Szybko rozwijający się transport publiczny potrzebuje hubów transportowych, gdzie przesiadka pomiędzy metrem, kolejką, tramwajami, czy autobusami byłaby jak najłatwiejsza. W miastach całego świata powstają więc kolejne duże centra komunikacyjne. Poza kwestiami funkcjonalności, sprawą zasadniczą jest jak najlepsze wkomponowanie ich w przestrzeń miejską, aby z tego wszystkiego nie wyszła zajezdnia autobusowa połączona z bocznicą kolejową.

Tak właśnie do projektu dworca w tajwańskim Kaohsiung podeszli projektanci z holenderskiego biura Mecanoo. W środku jest klasycznie: pasażerów wita przestronna hala o powierzchni 13 tys. mkw, gdzie bez przepychania mogą znaleźć drogę do swojej kolejki czy autobusu. Do tego uatrakcyjnieniem jest duża przestrzeń przeznaczona na sklep i kawiarnie, ale także hotel.

Najważniejsze jest jednak to, co na górze. Zamiast zaprojektować przeszklony dach, Holendrzy zaproponowali, aby cały dworzec przykryć zestawem wiat, które utworzą przestrzeń publiczną. Będzie to rodzaj parku poprzecinanego alejkami dla pieszych oraz ścieżkami rowerowymi. W ten sposób trzy milionowe miasto zyska 3,5 ha terenów zielonych w zabetonowanym centrum.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Najpopularniejsze teksty

Szansa na wykorzystanie potencjału morskich fal

Burger z trocin

Większość korków jest niepotrzebna

Elektrownie węglowe idą w ekologię

Tak będzie się budować w XXI wieku

Polska technologia odsalania wody