Skip to main content

W swoim flagowym rankingu THE WORLD’S MOST INNOVATIVE COMPANIES magazyn Fast Company w tym roku postawił na zieleń: pierwsze siedem miejsc zajmują firmy pracujące na lepsze środowisko i czystszy klimat. Eliminacja dwutlenku węgla jest motywem przewodnim.

Listę otwiera Stripe, firma która wyszła z założenia, że dla odwrócenia zmian klimatycznych nie wystarczy zmniejszyć emisję CO2, ale trzeba działać bardziej aktywnie i wychwytywać gazy cieplarniane, które już znalazły się w powietrzu. Co do zasady jest firmą płatniczą, więc sama nie pracuje nad tego typu rozwiązaniami, ale uznała że może je wesprzeć. Dlatego na wiosnę 2021 uruchomiła Stripe Climat, program, do którego może przystąpić każdy płacący za jej pośrednictwem, tak aby część płatności była przeznaczana na rozwój technologii, które mają usuwać CO2 z atmosfery.

Numer dwa to firma Solugen, która opracowała bezemisyjny sposób przetwarzania syropu kukurydzianego w chemikalia przemysłowe. Używa do tego wyłącznie enzymów i katalizy metali, z procesu eliminując ropę naftową, węgiel i gaz ziemny. Jej produkty są wykorzystywane m.in. przy uzdatnianiu wody, w rolnictwie przy nawożeniu upraw, ale także przy produkcji mniej emisyjnego betonu.

Trzeci jest Twelve, jakby niespójnie to zabrzmiało. To startup, który także poszedł z bezemisyjne procesy przemysłowe wykorzystujące katalizę metali oraz energię odnawialną. Wziął się m.in. za produkcję paliwa lotniczego na bazie CO2, z którego ma korzystać amerykańskie Siły Powietrzne, ale wytwarza też składniki potrzebne przy produkcji części do samochodów Daimlera, czy detergentów Procter & Gamble.

BlocPower znalazł się na czwartym miejscu za demokratyzację odnawialnych źródeł energii i umożliwienie elektryfikacji każdemu właścicielowi domu. Jak wiele innych firm wprowadza panele słoneczne i pompy ciepła, ale wyróżnikiem jest to, że  swoje wysiłki koncentruje na społecznościach o niskich i średnich dochodach.

Climate Trace, czyli numer pięć to z kolei organizacja skupiająca się na zbieraniu i przetwarzaniu informacji, na temat stanu klimatu. Jej źródłem jest 300 satelitów i 11 tys. czujników  dzięki którym prowadzi szacunki emisji gazów cieplarnianych na całym świecie, dokładnie lokalizując ich źródła i pomagając państwom w tworzeniu skutecznie polityki redukcji emisji.

Numer sześć Watershed, to startup który wziął się za poważną kalkulację tego ile firmy naprawdę produkują CO2. Nie tylko emisję bezpośrednią, ale także tzw. emisję z trzeciego poziomu (Scope 3), które uwzględniają cały proces wytwarzania produktu, sięgając aż do źródła, a później także jego użytkowania, aż do końca. To 80 proc. całej emisji CO2, a tylko 1 na 5 firm się nad tym pochyla.  

Pierwszą siódemkę na liście zamyka Doconomy, które także oblicza emisję CO2 i wpływ środowiska lecz nie firmy, a poszczególnych ludzi. Wszystko w oparciu o ich model życia. Wystarczy wypełnić ankietę, a Doconomy oszacuje roczną emisję danej osoby w takich kategoriach, jak transport, dom, zakupy czy dieta.

W kolejnych tygodniach przybliżymy nieco bardziej jak działają wytypowane firmy.

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz