Skip to main content

Inwestycje w infrastrukturę to jedno z największych wyzwań przed jakim stoją nowoczesne i rozwijające się miasta. I nie ważne czy chodzi tu o zaplecze transportowe, komunalne, cyfrowe czy społeczne. Potrzeb wciąż jest więcej niż środków w dyspozycji burmistrzów. Dlatego coraz częściej pojawiają się propozycje, aby do procesu inwestycyjnego włączać pieniądze prywatne.

O słuszności tego modelu na łamach New Cities Fundtation przekonuje Julie Monaco szefująca w Citi działem bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej w obszarze sektora publicznego. Pomogła w Detroit sfinansować inwestycje w miejskie oświetlenie – było to w epicentrum kryzysu, kiedy branża motoryzacyjna leżała, a bezrobocie sięgnęło szczytów. Wówczas aż 40 proc. latarń nie działało i nikt nie chciał pomóc miastu w sfinansowaniu tego projektu. Citi wyłożyło fundusz zalążkowy o wartości 60 mln dolarów i zorganizowało emisję obligacji na domknięcie finansowania. Zaangażowanie się potężnej instytucji przyciągnęło kolejnych inwestorów. Do dziś naprawiono i wymieniono na LED-owe 30 tys. latarń.

To przykład jak wesprzeć długiem znajdujące się w trudnym położeniu miasto. Istnieją też fundusze, takie jak australijskie Macquarie Infrastructure oraz IFM, które angażują się kapitałowo w miejskie zaplecze. Np. IFM zainwestował w 40 proc. akcji Veolia Polska, grupy ciepłowniczej działającej m.in. w Warszawie, Łodzi i Poznaniu. Jeszcze ciekawsze i bardziej na czasie są inicjatywy crowdsourcingowe, gdzie kapitał zarówno osób prywatnych, jak i firm zasila te najbardziej progresywne inicjatywy. W Nowy Jorku na początkowym etapie tak finansowany był LowLine Park, a Holendrzy wzięli udział w budowie kładki nad torami w Rotterdamie, podczas gdy grupa prywatnych firm z Amsterdamu ufundowała miastu sieć LoRaWAN, która ma wspierać rozwój technologii Internet of Things.

Lista tego typu kooperacji publiczno-prywatnych jest długa i opisana w Handbook on Urban Infrastructure Finance wydanym przez New Cities Fundation.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko