Skip to main content

Kiedy mówi się o zazielenianiu miast, najczęściej na myśl przychodzi sadzenie drzew. Tymczasem przy podnoszeniu jakości powietrza zdumiewająco skuteczne okazują się żywopłoty. Szczególnie w walce ze smogiem, którego źródłem są auta.

Przykładem tego może być zgłoszony swojego czasu do warszawskiego Budżetu Obywatelskiego projekt posadzenia „żywopłotu antysmogowego” na pasie zieleni wzdłuż ulicy Wiertniczej, stołecznej arterii mocno zdominowanej przez ruch samochodowy. Jego najważniejszą funkcją będzie pochłanianie smogu tworzącego się przez spaliny pojazdów poruszających się po ulicy i zmniejszenie natężenia hałasu. O tym, że staje się to coraz popularniejsze rozwiązanie świadczy podobny projekt „antysmogowego ,żywopłotu” o powierzchni 1000 m2 w Kielcach, wzdłuż ulicy Warszawskiej. Wnioskodawcy wybrali specjalny gatunek  żywopłotu – Irgi Błyszczącej najelepiej nadający się do tego celu. Przekonują, że skutecznie działa on jako bariera spowalniająca przepływ powietrza i jednocześnie pochłania zanieczyszczenia z rur wydechowych samochodów, a tym samym korzystnie wpłynie na jakość powietrza, którym oddychają ludzie. Chcieliby, aby takie żywopłoty powstały wzdłuż głównych kieleckich ulic, co przyczyni się do poprawy wizerunku kieleckich pasów drogowych.

O skuteczności takiego rozwiązania przekonują naukowcy z angielskiego Surrey University. Nie zniechęcają do zadrzewiania miast, ale raczej tłumaczą jak bardzo niedocenionym typem nasadzenia są żywopłoty. „Ich ogromną zaletą jest to, że rosną przy samej ziemi, na wysokości rur wydechowych samochodów, tam gdzie spalin jest najwięcej” w rozmowie z BBC tłumaczy Prof Prashant Kumar. „Gazy emitowane przez samochody bardzo szybko rozrzedzają się w powietrzu – gdy tylko zdołają ulecieć z ulic. W tej sytuacji każde zabezpieczenie, które działa jako bariera spowalniająca przepływ powietrza i jednocześnie pochłania zanieczyszczenia, korzystnie wpłynie na jakość powietrza, którym oddychają ludzie”. Dlatego brytyjski naukowiec sugeruje, aby obsadzać żywopłotami każdą ulicę, przy której chodnik jest dostatecznie szeroki.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą