Skip to main content

Zielony most dla Paryża

Green Line to nie tylko pomysł stworzenia rozpiętego nad Sekwaną mostu dla pieszych, ale także śródmiejskiego ogrodu pełnego warzyw i owoców. Propozycja Vincenta Callebaut, słynnego architekta, promotora zieleni, który swój projekt zgłosił do międzynarodowego konkursu Reinventing Cities – C40, organizowanego przez Ceetrus.

 

Właściwie nie byłby to most, ale cała dobrze zaprojektowana ekologiczna miejska enklawa. Callebaut wyznaczył dla niej nawet konkretne miejsce pomiędzy 12. i 13. dzielnicą Paryża, dzięki czemu lepiej połączyłaby dzielnicę Bercy Village z dzielnicą Masséna. Zielona kładka dla pieszych wyróżnia się również dwuskrzydłową konstrukcją, która ma nawiązywać do szkieletu ryby. Jest to więc konstrukcja biomimetyczna zaprojektowana z myślą o etapowej budowie, tak aby zminimalizować uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. A jak już będzie gotowa, przyniesie same korzyści i to nie tylko rekreacyjne.

Callebaut przewidział tu 3,5 tys. metrów kwadratowych ogrodów warzywnych i sadów z jadalnymi rodzimymi gatunkami owoców i warzyw. To na świeżym powietrzu, szczycie całej konstrukcji, gdzie na trzech niższych poziomach (łącznie 9 tys. mkw) znajdowałby się też szklarnie, pracownie oraz pasaż dla odwiedzających, na którym byłoby miejsce dla sklepów oraz przestrzeni gastronomicznej. Rocznie przewiduje się zbiór 87,5 tys. kilogramów warzyw i owoców wykorzystywanych w tutejszych restauracjach i salach lekcyjnych.

180615_thegreenline-thegreenline_pl008

Green Line byłby przy tym kompleksem samowystarczalnym – zasilałoby go 3 tys. metrów kwadratowych hybrydowych dachowych paneli słonecznych oraz 56 osiowych turbin wiatrowych. Most przetwarzałby także powstające na miejscu odpady – resztki roślin oraz odpady organiczne miałyby trafiać do zainstalowanej na pokładzie biogazowni, z której paliwo zapewniałoby ciepło i dodatkowy prąd. 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny