Skip to main content

Zanim pojawiły się autostrady, Bronzeville w północnej części Milwaukee było tętniącą życiem dzielnicą znaną z restauracji, barów i sceny jazzowej. Obszar ten był  sercem miasta i domem dla migrujących do  Milwaukee kolejnych fal mieszkańców z terenów wiejskich. Wszystko zmieniło się w latach 60, kiedy duże połacie okolicy zostały zrównane z ziemią, aby zrobić miejsce dla autostrad, co było częścią ogólnokrajowego boomu na budowę autostrad. Dla Bronzeville to był cios, nowe autostrady spowodowały, że wiele rodzin i dobrze prosperujących biznesów zostało wysiedlonych. Ale nawet smutniejszy los był tych co tu zostali, mieszkając w sąsiedztwie nowej inwestycji, w pauperyzującej  się dzielnicy, która dla pozostałych mieszkańców stała się przestrzenią, z której chcesz jak najszybciej wyjechać przemierzając trasę między pracą w centrum, a domem na przedmieściach. Bronzeville stała się terra incognita.

Wtedy nikomu to poza mieszkańcami nie przeszkadzało, ale dziś w Stanach klimat dla autostrad sie zmienił. W całym kraju zaczęło się burzenie najmniej funkcjonalnych autostrad, a mieszkające w ich okolicach społeczności, naciskają na burzenie kolejnych. Dlatego w  Milwaukee zrodziła się inicjatywa Rethink I-794, której celem jest zastąpienie wiaduktów międzystanowej trasy 794 (znajdujących się zaledwie 7 kilometrów centrum) przyjaznym dla pieszych bulwarem łączącym centrum miasta z modną dzielnicą Third Ward i nabrzeżem.

Zwolennicy inicjatywy tacy jak Gregg May odwołują się do rozbiórki pobliskiej autostrady Park East – która rozpoczęła się ponad 20 lat temu – jako przykład tego, co jest możliwe, gdy projektowanie skoncentrowane na pieszych zastępuje autostrady. Usunięcie Park East,  otworzyło 10 hektarów miejskiej przestrzeni w centrum Milwaukee i zapoczątkowało ruch burzenia miejskich autostrad w całym kraju. Obszar w pobliżu Park East odnotował trzykrotny wzrost wartości nieruchomości i umożliwił stworzenie nowej atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych i rekreacji. Co więcej, jego odrodzenie jako bulwaru o mniejszej przepustowości zmniejszyło emisję z tysięcy pojazdów, które kiedyś codziennie tu przejeżdżały. 

Usunięcie autostrady umożliwiło deweloperom zbudowanie Fiserv Forum, siedziby klubu koszykarskiego Milwaukee Bucks oraz sąsiedniej dzielnicy Deer District, będącej mieszanką rozrywki oraz przestrzeni pro społecznościowych. Pobudziło to również rewitalizację pobliskiego Browaru, który przez ponad sto lat produkował puszkowe piwo Pabst Blue Ribbon, w jego pobliżu powstał nowy park i przestrzeń coworkingowa. 

Rozbiórka autostrady Park East była wspierana przez fundusze lokalne, ale główna inwestycja pochodziła z pieniędzy federalnych. Jednak wszystkie te źródła finansowania są przyćmione przez najnowszą inicjatywę rządu federalnego mającą na celu zaradzenie nierównościom i osiągnięcie celów klimatycznych prezydenta Bidena.

 Ruth Steiner, dyrektor Center for Built Environment na University of Florida tłumaczy, że projekt stworzył miastom okazję do bardziej strategicznego myślenia o tym, jak autostrady służą danemu obszarowi i czy nadal jest to zgodne z obecnymi potrzebami. Ale co najważniejsze stworzył zupełnie nowe możliwości finansowania i przebudowania terenów postautostradowych. I na to liczą twórcy inicjatywy Rethink I-794.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Smartfon ci pokaże, gdzie marnujesz energię

Zalewają nas rzeki atmosferyczne

Kontenery: budowlana alternatywa

Tramwaje modułowe. Jak pociągi

Rio Grande znów będzie płynęła wartko

Wolniej jedziesz, mniej zanieczyszczasz