Skip to main content

W marcu w tym tygodniu Sharon Dijksma, Komisarz ds. Transportu Amsterdamu ogłosiła, że miasto chce systematycznie zmniejszać liczbę miejsc parkingowych o przynajmniej 1500 rocznie. Projekt rusza latem i ma potrwać do 2025 roku. Władze Amsterdamu oczekują, że do tego czasu liczba miejsc do parkowania samochodów w mieście zmniejszy się o ponad 10 tysięcy.

Na zwolnionej przestrzeni sadzone mają być drzewa, poszerzane będą chodniki, stawiane ławki oraz miejsca do parkowania rowerów. To była jedna z obietnic wyborczych, z którymi GroenLinks, czyli holenderskie ugrupowanie Zielonych, szło do lokalnych wyborów. W ich efekcie dziś miastem rządzi koalicja partii lewicowych i centrowych, a obietnica ograniczenia miejsc parkingowych została wpisana do umowy koalicyjnej. Mieszkańcy Amsterdamu powinni szybko zobaczyć efekty nowej polityki na ulicach. Oczywiście najmniej zadowoleni będą kierowcy, ale w odróżnieniu od tych z innych miast, nie protestują głośno. Dla większości mieszkańców temat w ogóle nie wdaje się kontrowersyjny. Wynika to z dwóch rzeczy. Po pierwsze, z wyjątkowego charakteru miasta. Tylko 22 procent podróży po Amsterdamie odbywanych jest samochodem, a kierowcy nadal korzystają z dużej części przestrzeni drogowej. Równocześnie większość mieszkańców jeździ na rowerach i to oni mają problem z ciągle niewystarczającą liczbą wygodnych miejsc do parkowania rowerów.

Po drugie, cała operacja ma się tak odbywać, aby żaden kierowca nie został pozbawiony prawa do parkowania. Zamiast unieważniać zezwolenia, miasto po prostu przestaje wydawać nowe. Co roku w ten sposób samoistnie wygasa (w efekcie sprzedaży mieszkania, samochodu albo śmierci) około 1,1 tys. zezwoleń rocznie. Do tego mają dochodzić miejsca parkingowe kasowane w ścisłym centrum, które mają zostać przeniesione do podziemnych parkingów. Nie ma co ukrywać, parkowanie w holenderskiej metropolii będzie coraz trudniejsze. Ale w zamian piesi i rowerzyści zyskają więcej przestrzeni i z roku na rok powinno tu się coraz łatwiej oddychać.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

ESG zmienia polski biznes

Paryż będzie cały dla rowerów

9 kroków do lepszego świata

Klopsiki dla natury