Na razie na tylko jednym silniku. Chodzi o maszynę linii United, która 1 grudnia przeleciała z Chicago do Waszyngtonu. Jeden z jej silników, na którym leciał samolot, w całości był zasilany ekologicznym biopaliwem lotniczym. Na razie na więcej nie pozwalają przepisy.
„To kamień milowy, który pokazuje, że przyszłość powinna należeć do latania w sposób zrównoważony. Obecnie, przynajmniej w United Airlines, 98 proc. emisji gazów cieplarnianych w całej naszej działalności pochodzi ze zużycia paliwa lotniczego i przejście na paliw alternatywne staje się dla nas kluczowe”, mówi Lauren Riley, dyrektor zarządzający ds. globalnej ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w United Airlines.
Paliwo używane podczas lotu, produkowane przez firmę o nazwie World Energy, jest wytwarzane z olejów spożywczych i i łoju wołowego wzbogaconego kluczowymi dla lotniczego paliw syntetyzowanymi związkami, zwanymi aromatami. Zwykle wytwarza się je z paliw kopalnych, ale w tym przypadku World Energy sięgnął po technologię firmy Virent, która wytwarza je z cukru kukurydzianego. Użycie tego typu Sustainable Aviation Fuel (SAF) skutkuje 80 proc. mniejszą emisją niż w przypadku zwykłego paliwa lotniczego. „Producenci zrobili duży postęp w jakości i technicznym dopasowaniu paliw alternatywnym, które jest już prawdziwą alternatywą dla paliw konwencjonalnych, a jednocześnie nia już wymogu mieszania go z produktami ropopochodnymi”, mówi Riley.
:max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/VirentBioformingProcess-01eb6aee85ae4e159a558d2debb0cd77.jpg)
Trzeba przy tym zaznaczyć, że był to lot testowy, bez pasażerów, podczas którego United zademonstrował, że biopaliwo zachowuje się dokładnie tak samo jak typowe paliwo kopalne. To ważny krok w kierunku zmiany przepisów. ASTM, organizacja ustanawiająca standardy m.in. dla lotnictwa, wymaga obecnie, aby w zrównoważone paliwo w samolotach nie przekraczało więcej niż 50 proc. Na ten lot demonstracyjny wydano specjalne pozwolenie, które wymagało, aby w ramach bezpieczeństwa jeden silnik został napełniony zwykłym paliwem lotniczym, mimo że nie był używany.
/Fot: asawin//