Skip to main content

Co charakteryzuje dobrą komunikację miejską? Niezawodność i szybkość dotarcia do celu. Pod tym względem niewiele firm może równać się z Utrechtem, czwartym co do wielkości miasto w Holandii. Kiedy komunikacja miejska nie wystarczy są rowery, ale Strachowi, który chce być liderem nowoczesnego transportu miejskiego to nie wystarcza. Liczący 360 tys. mieszkańców ośrodek miejski miał najwyższy w kraju odsetek samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania: na 100 tys. mieszkańców przypadało ich aż 1.461 pojazdów.  Miasto intensywnie działa także na rzecz elektryfikacji środków transportu, stawiając publiczne lub pół-publiczne stacje ładowania pojazdów. To samo dotyczy rowerów. W 2021 r. uruchomiono tu usługi w zakresie mikro-mobilności, w tym 125 rowerów elektrycznych, 100 elektrycznych rowerów towarowych i 300 elektrycznych motorowerów. W nadchodzących miesiącach flota ta ma wzrosnąć do 500 rowerów i 300 motorowerów.

Trzeba przyznać, że Holendrzy unowocześniają swój transport w sposób kompleksowy. Z jednej strony stawiają na wspólne przejazdy, z drugiej – na elektryczność. Flota samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania liczy ok. 65 tys. pojazdów.  Co ciekawe, mają one napęd elektryczny trzy razy częściej niż te samochody wykorzystywane indywidualnie. 6% wspólnie użytkowanych samochodów jest w pełni elektryczna, a kolejne 2,2% ma napęd hybrydowy. Łącznie w 2021 r. w Holandii było prawie 328 tys. samochodów elektrycznych, co stanowi 3,73% całej floty.

Napęd elektryczny zyskuje także coraz więcej zwolenników wśród holenderskich rowerzystów. Już połowa rowerów sprzedanych w 2020 r. w tym kraju miała wspomaganie elektryczne. W 2019 r. odsetek ten wynosił 42%, a w 2011 – tylko 15%. Ten wzrost popularności rowerów elektrycznych doceniany jest głównie w kontekście osób powyżej 65 roku życia, które nawet w ojczyźnie rowerów, często nie czują się na siłach pedałować. Kolejny atut elektrycznych rowerów to ich przydatność w pokonywaniu dłuższych dystansów do pracy.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej