Skip to main content

Więcej drzew, nowy priorytet Paryża

Spacerują po Paryżu można podziwiać wiele zabytków, czy doceniać piękną architekturę jednak jest jedna rzecz, której brak jest bardzo odczuwalny – zieleń. Ten problem od dawna dostrzegali nie tylko ci, którzy w Paryżu mieszkają na stałe, ale nawet turyści, którzy stolicę Francji odwiedzają przez krótki czas. Zdając sobie z tego sprawę władze miasta postanowiły działać, czyniąc z zazielenienia miasta jeden ze swoich priorytetów, zaraz po ograniczeniu ruchu samochodów w centrum.

Drzewa mają zacząć pojawiać się wokół różnych charakterystycznych dla Paryża miejsc, w tym w okolicy Hotel de Ville (paryskiego ratusza), Opera Garnier (paryskiej opery narodowej), Gare de Lyon, wzdłuż brzegu Sekwany czy wokół Wieży Eiffla. Ten ostatni projekt jest bardzo ambitny, bo przewiduje stworzenie ponad 1,5 km pasa zieleni, począwszy od stacji metra Trocadéro, aż do zabytkowego budynku L’École Militaire, co wiąże się z dużą przebudową istniejącej tu infrastruktury drogowej. Pisaliśmy o nim na początku czerwca.

Stworzenie miejsc, które będą w centrum miasta, ale gdzie będzie można chwile zatrzymać i popatrzeć na zieleń jest sprawdzoną metodą relaksacyjną i zdecydowanie poprawia samopoczucie przechodniów. Co więcej umiejętne wplecenie drzew i zielonych przestrzeni w zabudowę miasta może stać się dodatkowym walorem architektonicznym Paryża.

Do 2030 roku miasto chce, aby 50% jego powierzchni była zielona, do tej kategorii zaliczają się wszelkie przestrzenie zaczynając od parków, a kończąc na porośniętych trawą dachach. Ze względu na ambitne plany w Paryżu oficjalnie rozpoczyna się sezon na sadzenie drzew i krzewów. Betonowy plac znajdujący się przed ratuszem ma zostać zamieniony w gaj sosnowy, fasada opery pokryje się kwiatami japońskiej wiśni, a deptak przy dworcu zamieni się w leśny ogród. Ciekawe zmiany również czekają nabrzeże, jeden z dwóch dawnych pasów dla samochodów (teraz już z wyłączonych z ruchu) zostanie pokryty trawą i krzewami.

Zmiany te nie zawsze wykorzystują jedynie puste przestrzenie. Aby wokół Opery mógł powstać mini park konieczne będzie zmniejszenie parkingu dla samochodów. Jak twierdzi burmistrz miasta Anne Hidalgo, rocznie ilość samochodów na paryskich drogach spadła o 5%, w związku z tym zapowiada, że przy usuwaniu miejsc parkingowych, które częściowo stają się zbędne, zamierza tworzyć podobne mini parki. Inicjatywa dobra i stosunkowo prosta, a znając wpływy francuskiej architektury, można mieć nadzieje, żę podobne zmiany zaczną zachodzić w kolejnych miastach Europy.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą