Skip to main content

Francuzi podchwycili ubiegłoroczny pomysł Niemców na tanie bilety kolejowe. Tyle że nie za 9, ale za 1 euro. Ich projekt ma jednak znacznie mniejszą skalę i bardziej promocyjny charakter – obowiązuje tylko w północnej części kraju.

Pomysł jaki przed wakacjami 2022 roku przedstawili Niemcy – aby za niewielką opłatę miesięczną umożliwić nieograniczoną jazdę nie tylko kolejami regionalnymi, ale także transportem publicznym w miastach – był strzałem w dziesiątkę. Kosztował niemało, bo 2,5 mld euro, ale tylko dlatego, że rozbił bank i stał się nieprawdopodobnie popularny. W ramach tej promocji sprzedano 52 mln biletów, co rząd federalny i landy zainspirowało to stworzenia podobnego, bardziej trwałego, ale też mniej kosztownego. W ten sposób, w tym roku pojawił się bilet za 49 euro, nie tylko jednak jako wakacyjna zachęta, ale rozwiązanie obowiązujące na cały rok.   

Francuzi nawiązują do tej, ubiegłorocznej promocji, ale w mniejszym zakresie. Przede wszystkim bilet obowiązuje od 7 lipca do 27 sierpnia, który dla Francuzów jest tradycyjnym okresem letnich urlopów. Ważniejsze przy tym jednak, że pula miejsc jest ograniczona zarówno ilościowo – tylko tysiąc biletów – jak i terytorialnie. Atrakcyjna taryfa jest dostępne dla przewozów regionalnych TER Hauts-de-France w północnej Francji. Do tego nawiązuje też nazwa promocji L’ÉTER, która nawiązuje do francuskiego słowa oznaczającego lato ( l’été ).

Ograniczenie terytorialne wynika z faktu, że program ten finansuje wyłącznie ten jeden region. Stąd podobna do Niemieckie jest także motywacja stworzenia promocji – w ubiegłym roku przede wszystkim myślano tam o ożywieniu lokalnego rynku turystycznego, który bardzo mocno ucierpiał w wyniku pandemii. Podobną zachętą mają być bilety na jazdę po Hauts-de-France. Zwłaszcza dla mieszkańców Paryża, dla którego historycznie obok Normandii był to jeden z celów wakacyjnych wypadów nad morze. Drugi motyw, którym kolejarze zachęcają do przejazdów to słynne francuskie festiwale En Nord Beat, Secret Nights oraz Plein Air.

Nie tylko jednak północna Francja tworzy takie systemy promocyjne. Podobnie jest na południu w Oksytanii, ale ulgi przewidziane są tylko dla osób poniżej 26 roku życia i na przejazdy między 14 lipca a 15 sierpnia. Wszystko to ma być jednak przygrywką dla ogólnokrajowego programu. Francuzi myślą nawet o tym, aby przebić Niemców i do lata przyszłego roku  wprowadzić jeden bilet nie tylko na transport publiczny i pociągi regionalne TER, ale także krajowe pociągi Intercités.

/Fot: Pxfuel//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing