Skip to main content

W Wiedniu powstaje dzielnica dworcowa

W całej Europie tereny kolejowe przez dekady nie ulegały większym zmianom. A działki te leżą zwykle w centrach miast i kryją ogromny potencjał dla urbanistów. Stąd pojawiają się kolejne projekty przebudowy starych dworców i ich bocznic. W Polsce najbardziej spektakularny projekt przebudowy całej linii kolejowej był wdrożony w Łodzi. W dużych Europejskich stolicach skala inwestycji jest jednak jeszcze większa. W Londynie przebudowywane są okolice dworca Kings Cross, ale największego przedsięwzięcia podjął się Wiedeń stawiając nowy Hautbanhof.

Nie chodzi tu tylko o nowy budynek dworca, który i tak pochłonął 1 mld euro. Z punktu widzenia samej kolei motyw inwestycji był podobny do tego z Łodzi. Przez lata Wiedeń dysponował kilkoma dworcami końcowymi obsługującymi ruch pociągów z kilku kierunków bez dworca węzłowego (tak jak np. w Paryżu czy Londynie). Żeby przesiąść się z pociągu jadącego z Niemiec, do kolejki zmierzającej do Budapesztu, trzeba było przejechać przez miasto. Stąd podjęta w 2006 roku decyzja rady miasta o wyburzeniu dotychczasowego dworca południowego Südbahnhof (to tutaj przyjeżdżały pociągi z Polski). Stworzono więc jeden centralny węzeł kolej z główną stacją.

Projekt kolejowy to jednak tylko część całego przedsięwzięcia. Cały teren wokół dworca to łącznie 109 hektarów, z czego niespełna połowę zajmuje infrastruktura pociągowa. Prowadząc projekt wspólnie z władzami Wiednia austriacka kolej uwolniła więc ogromną przestrzeń miasta leżącą na pograniczu 3, 4 i 10 dzielnicy (na tyłach parku Belvedere). Postanowiono więc dobrze wykorzystać tę sposobność – tym bardziej, że wcześniej był to teren na który Wiedeńczycy się nie zapuszczali.

W ten sposób miasto zainwestowało pół miliarda euro. Połowa poszła w infrastrukturę (nie tylko media, ale także 5,5 km dróg i 7 km ścieżek rowerowych, przedłużenie linii tramwajowych) oraz zaplecze publiczne, w tym szkołę oraz ogromny park zajmujący 8 ha. Reszta pozostaje w rękach inwestorów. Miasto, które stale się rozrasta pod względem ludności, stawiało tylko warunek, aby uwzględnić tu funkcje mieszkalne oraz stworzyć miejsca pracy. W ten sposób zaprojektowano osiedle na na 5 tys. mieszkań – pierwsi lokatorzy wprowadzili się już w 2013 roku – oraz biura zapewniające 20 tys. miejsc pracy: największej inwestycji dokonał Erste Bank, który za 2 mln euro postawił tu cały kampus biurowy.
Projekt Wien Hautbanhof wciąż trwa – koniec przewidziany jest na przełomie 2019/2020 roku.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

BATTERSEA: NAJWIĘKSZY MIEJSKI PROJEKT ŚWIATA
W PROJEKTACH POLSKICH MIAST CORAZ WIĘCEJ DRZEW I LUDZI
KING’S CROSS: NOWE, LEPSZE OBLICZE LONDYNU
Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing