Skip to main content

Umieszczone na ulicach czujniki zarejestrowały w ubiegłym roku więcej rowerów, niż samochodów. Ich liczba przekroczyła 265 tys. (przy 252 tys. samochodów), co stanowi ukoronowanie widocznego od wielu już lat trendu – w sumie w ciągu 20 lat ruch rowerowy w Kopenhadze wzrósł o 68%. I nie koniec na tym, według prognoz urzędu miasta, do 2025 r. ruch rowerowy w stolicy Danii wzrośnie o kolejne 25%, a w godzinach szczytu nawet o 36%.

Satysfakcję z rowerowego boomu psuje fakt, że trasy rowerowe są coraz bardziej zapchane. Chodź Kopenhaga ma 390 km ścieżek rowerowych, to okazują się one niewystarczające, bo na rowerach do pracy i szkoły jeździ aż 41% mieszkańców. Szacuje się, że 32% komunikacji w centrum miasta odbywa się na rowerze i że w ubiegłym roku mieszkańcy Kopenhagi łącznie pokonywali dziennie prawie półtora miliona kilometrów.

W efekcie Kopenhaga jest pierwszym miastem na świecie, które musi rozładować korki na trasach rowerowych. Pomóc ma w tym ogłoszona przez miasto strategia priorytetyzacji ścieżek rowerowych (Cykelstiprioriteringsplanen 2017-2025), która zakłada przede wszystkim poszerzenie tras rowerowych. Obecnie zajmują one jedynie 7% powierzchni dróg (dla porównania powierzchnia przeznaczona dla pieszych wynosi 26%, a dla samochodów 54% plus 12% powierzchni przeznaczonej na miejsca parkingowe). Mają pojawić się nowe trasy i „rowerowe” mosty.

Obok tras szybkiego ruchu rowerzyści będą mieli do wyboru spokojniejsze trasy „zielone” dedykowane tym, którym się nie spieszy lub którzy, na przykład, podróżują z dziećmi. Aby rowerzyści mogli elastycznie wykorzystywać te kolejne możliwości, wprowadzona ma zostać sygnalizacja, oferująca informacje o robotach drogowych i innych utrudnieniach, korkach, a także alternatywnych trasach dojazdu. Już teraz miasto modernizuje swoją mobilną aplikację ibikecph, służącą do planowania podróży rowerem. Teraz w strategicznych punktach Kopenhagi mają pojawić się elektroniczne panele z informacjami, które pomogą rowerzystom na bieżąco modyfikować trasę dojazdu.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

1 odpowiedź na “W Kopenhadze muszą poszerzyć trasy rowerowe”

  1. Bardzo ciekawy i optymistyczny artykuł. Gdybyście tylko zrezygnowali z nowomowy typu „dedykowane trasy”, byłoby cudnie 🙂

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.