Skip to main content

System transportu publicznego jest budowany szybciej niż kiedykolwiek, a liczba osób z niego korzystająca stale wzrasta. Na całym świecie w 2017 roku przewieziono 53 mld pasażerów, co stanowi o około 9 mld pasażerów więcej niż w 2012 roku (czyli wzrost o 21 procent). To sprawia, że transport publiczny jest nie tylko kluczowy dla jakości i sposobów przemieszczania się na świecie, ale jest też jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, zwiększający dobrobyt całego społeczeństwa. Rozbudowa systemu transportu publicznego rozpoczęło się 70-tych, jednak to jak ogromny wzrost miał miejsce na przełomie lat 90-tych i dwutysięcznych (!) przeszło wszelkie oczekiwania. Jest to oczywiście związane z bardzo gwałtownym wzrostem liczby mieszkańców miast. W latach 2000-2009 otwartych zostało 30 nowych systemów, a w latach 2010-2019 przewiduje się otwarcie 45 nowych systemów, z czego 33 z nich w regionie Azji i Pacyfiku.

Najszybciej oczywiście rozwija się w Azji, potem Europa, a Ameryka Północna jest dopiero na czwartym miejscu za Europa i Ameryką Południową. Kiedy mówi się o rozwiniętej sieci miejskiego transportu jedynym amerykańskim miastem branym pod uwagą jest Nowy Jork.

W Azji z komunikacji publicznej korzysta 26 mld pasażerów, w Europie 10 mld, a w Ameryce Łacińskiej przewożonych jest w ten sposób 6 mld pasażerów, a Ameryka Północna to jedyne 3,7 mld. Wśród najbardziej rozbudowanych i najczęściej używanych sieci komunikacji miejskiej na pierwszym miejscu jest Tokio, na drugim Moskwa, a trzeci jest Szanghaj Największym trendem tranzytowym jest metro. Oczywiście budowa jego sieci trwa dłużej i jest o wiele bardziej skomplikowana jednak korzyści z niego płynące są nieocenione. Zaczynając od tego, że jest najszybszą formą transportu (nie stoi w korkach), zabiera również najwięcej pasażerów, generując przy tym mniej spalin i nie psując panoramy miasta. W Azji aż 80 proc. wszystkich pasażerów korzysta z przystanków komunikacji miejskiej znajdujących się pod ziemią, w Europie jest to 75 proc. a w Ameryce Północnej ten wskaźnik spada do 50 proc.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Autobus to czy tramwaj

Czy AI będzie nam projektować domy

Podróżować szybko, z szykiem i wygodnie

Słabnie amerykańska wojna przeciwko ESG

Czyste ciepło na zamówienie