Skip to main content

Na dzień dzisiejszy rozwój samochodów elektrycznych na dużą skalę ograniczają dwie najważniejsze. Pierwszą kwestią jest ich funkcjonalność, to znaczy przede wszystkim ich ograniczony zasięg oraz kwestie ładowania. Druga barierą jest ich cena, koszt wyprodukowania baterii jest nadal zbyt wysoki, by elektryki realnie mogły konkurować cenowo z samochodami na zwykłe paliwo, bez specjalnych zachęt i subwencji. 

Warto pamiętać, że dd kiedy baterie litowo-jonowe pojawiły się w sprzedaży 30 lat temu, ich cena spadła o 97 procent. To pokazuje jak duży potencjał tkwi w obniżaniu kosztu ich produkcji, dzięki stosowaniu nowych, bardziej zaawansowanych   technologiczne. Z tego założenia wyszedł bostoński start-up Alsym Energy. Pracuje on nad baterią, która ma kosztować o połowę mniej. To nie wszystko. Przewagą nowej baterii ma być mocne ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko i fakt, że nie jest łatwopalna. 

Firma jest wciąż w procesie patentowania swojej technologii, więc nie ujawnia wszystkich szczegółów. Wiadomo, że bateria jest oparta na wodzie i innych tanich dostępnych materiałach, jak tlenek manganu. Nie korzysta z kobaltu, który odgrywa kluczową rolę w bateriach litowo-jonowych, a jest kosztowny, nie mówiąc już o negatywnych zdrowotnych i środowiskowych efektach jego pozyskiwania. Ani z litu, którego cena również poszła w górę i który budzi kontrowersje ze względu na proces wydobywczy.  Ponieważ bateria – w przeciwieństwie do litu – nie jest łatwopalna, nie wymaga specjalnej izolacji, co również daje oszczędność, a także umożliwia wykorzystanie jej w innych – poza samochodami – urządzeniach, jak statki, gdzie zagrożenie pożarem jest większe. 

Alsym pozyskał już 32 mln dolarów od inwestorów, w tym m.in. Helios Climate Ventures. Testy beta  z udziałem potencjalnych klientów mają ruszyć na początku 2023 r, a masowa produkcja w 2025 r. Pierwszym partnerem przemysłowym firmy jest producent samochodów w Indiach. – Zmian klimatycznych nie zahamuje się dzięki temu, że 1% najbogatszych ludzi kupi sobie drogie luksusowe samochody elektryczne – tłumaczy współzałożyciel i prezes Alsym Energy Mukesh Chatter. Jego bateria ma być dostępna dla mieszkańców krajów rozwijających się, również tam, gdzie brakuje energii elektrycznej.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.