Skip to main content

Zaokrąglony dach i zegar na fasadzie nowego dworca kolejowego w Bangkoku nawiązują wprawdzie do staroświeckiego Bangkok Railway Station z 2016 r., ale czteropiętrowy szklany budynek o powierzchni prawie 300 m2 (czyli większej niż 40 boisk piłkarskich) nowy budynek  Bang Sue Grand Central Station w Bangkoku ma być czymś więcej niż stacją kolejową. 

Ta największa stacja przesiadkowa w południowowschodnej Azji, która ma być oddana do użytku w listopadzie, kosztowała ok. 3 mld dolarów. Rząd tajski wiąże z nią jednak ogromne nadzieje. Obok zwykłych pociągów, będzie tędy przejeżdżać pierwsza w Tajlandii szybka kolej. Obok pociągów dalekobieżnych – elektryczne pociągi miejskie. Stacja będzie miała połączenie z autobusami, lotniskami i promami rzecznymi z jednej strony a z drugiej – z planowanym centrum przemysłowym na wschodnim brzegu kraju, gdzie ma rozwijać się produkcja samochodów, technologie 5G, robotyka oraz turystyka medyczna. Dodatkowy atut to sąsiedztwo największego w kraju weekendowego targowiska. Rząd ma nadzieję, że inwestycja pobudzi rozwój pobliskiej dzielnicy mieszkaniowej Chatuchak. Stacja pomyślana jest także z myślą o masowo napływających do Bangkoku turystach, których  przed pandemią przybywało ok. 40 mln rocznie. Rząd tajski liczy na to, że gdy ruch turystyczny wróci do normy, koleje zwiększą dostępność wielu miejsc w kraju, stymulując ich rozwój gospodarczy. 

Podstawowym celem jest ograniczenie emisji CO2. Bangkok jest w szóstej dziesiątce najbardziej zanieczyszczony miast świata. Komunikacja kolejowa rozwinięta jest tu bardzo słabo, co skazuje ludzi na korzystanie z autobusów, oraz  pojazdów i łodzi motorowych. Sama stacja oczywiście nie wystarczy, by rozwiązać problem, ale są już także plany rozwoju sieli połączeń lokalnych, które umożliwią dojazd do i z większej stacji przesiadkowej. Ważna jest także cena przejazdu. Dotychczasowa kolejka Skytrain, ciągnąca się ponad ulicami miasta, jest zbyt droga dla uboższych mieszkańców. Minister transportu Tajlandii obiecuje tańsze bilety, gdy tylko nowy dworzec zostanie uruchomiony.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

5 strategii zrównoważonego transportu

Kurnik wolnowybiegowy

ESG zmienia polski biznes

Paryż będzie cały dla rowerów

9 kroków do lepszego świata