Skip to main content

W czasie pandemii wyraźnie zyskał na popularności model “15-minutowego miasta”, który zakłada projektowanie miasta na poziomie osiedli, w taki sposób, by mieszkańcy mogli załatwić większość codziennych spraw w odległości, którą można pokonać w 15 minut spacerem lub rowerem. Szwedzi mówią już jednak o jeszcze bardziej lokalnym modelu „1-minutowego miasta”, który w centrum uwagi stawia pojedyncze ulice. 

Inicjatywa o nazwie „Street Moves” zachęca mieszkańców, by włączyli się w przekształcanie własnej ulicy. Na przykład w decydowanie o tym, ile miejsca zostanie poświęconych na parkingi lub inne cele. W przeciwieństwie do modelu „15-minutowego”, w modelu „1-minutowym” nie chodzi o spełnienie potrzeb życiowych mieszkańców w promieniu króciutkiego spaceru. Chodzi raczej o to, by tuż za progiem własnego domu przestrzeń sprzyjała społecznej integracji. Infrastruktura ulicy jest kluczem do kultury miasta – przekonuje koordynator projektu, Dan Hill.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że z pomocą firmy projektanckiej Lundberg Design, stworzono zestaw „mebli ulicznych”, które można elastycznie łączyć, tak jak klocki lego, moduły IKEA czy Minecraft. Na ulicach położonych w pobliżu ważnych przystanków komunikacji publicznej preferowane mogą być miejsca postojowe dla rowerów, tam gdzie ulokowane są kawiarnie, wybór może paść raczej na ławki do siedzenia. W niektórych miejscach priorytetem będzie sadzenie drzew, w innych – plac zabaw lub boisko. 

Konsultacje obejmują mieszkańców, w tym również dzieci w wieku szkolnym Projekt ruszył już w czterech lokalizacjach w Sztokholmie, a trzy kolejne miasta planują do niego dołączyć. Celem ostatecznym ma być przemyślenie i ewentualna zmiana charakteru wszystkich ulic w kraju. Na przykład rewizja założenia, że ulica służy przede wszystkim ruchowi samochodowemu.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.