Skip to main content

/Fot.: Jean-Christophe Benoist//

Wiadomo, że siłą miast jest przede wszystkim przestrzeń publiczna. Ta, do której dostęp mają wszyscy i ta, która tworzy obraz miasta. Amerykański urbanista Alex Garvin, znany m.in. z projektu BeltLine, obwodnicy parków i tras spacerowo-rowerowych wokół centrum Atlanty, przekonuje jednak, że zaprojektowanie dobrej przestrzeni publicznej nie jest rzeczą trywialną. Podczas odczytu w Kinder Institute for Urban Research wyłożył więc sześć podstawowych zasad jakimi powinni kierować się urbaniści. Opisał je też w swojej nowej książce What Makes a Great City.

1. Musi być otwarta dla wszystkich
Jako modelowy publiczny plac Garvin wymienia Plaza Mayor w Salamance. „Schodzą się tu ludzie z całego miasta, bo to miejsce, gdzie łatwo dotrzeć. Jest zawsze dostępne, bezpieczne i łatwo tu się poruszać. Świetnie odnajdą się tu ludzie z różnych środowisk, którzy są tu z całkiem odmiennych powodów i mają różne zamierzenia.”, przekonuje Garvin.


(fot: Stef Mec)

2. Musi tu być coś interesującego dla każdego
Jako miejsce przeznaczone dla każdego Garvin wymienia z kolei nowojorski Bryant Park (na zdjęciu otwarciowym oraz poniżej). Są tu zarówno kawiarenki oraz restauracje, drobne sklepiki, a także miejsce na niezobowiązujący relaks. Zimą działa lodowisko, a latem można pooglądać filmy. „Czegokolwiek szukasz, znajdziesz to w Bryant Park”, mówi Garvin.


(fot: Beyond My Ken)

3. Musi umieć przyciągnąć ludzi z całego miasta
Tu jako przykład Garvin wskazuje wiedeńską Kärntner Straße. Ponad pół wieku temu, kiedy samochody zdominowały ulicę, Wiedeńczycy zaczęli z niej uciekać, a lokalne sklepy przeżywały trudny okres. Dla ratowania sytuacji miasto wyłączyło ulicę z ruchu i postanowiło stworzyć tu pasaż handlowy. Dziś to jedna z najmodniejszych ulic w Europie.


(fot: PictureObelix)

4. Musi tworzyć ramy dla rozwoju miasta
Za wzór amerykański urbanista podaje petersburski budynek Admiralicji. Postawiony w szczerym polu pod koniec XVIII wieku został otoczony wieńcem ulic. Wszystkie zbiegały się w tym miejscu, a sam budynek stał się węzłem komunikacyjnym dla metropolii. „W wielkim mieście, gdy ludzie dotrą do celu, muszą być w stanie zorientować się w okolicy, tak aby dostać się w kolejne miejsce: zatrzymują się po drodze i łatwo mogą poruszać się po przestrzeni publicznej ” tłumaczy Garvin.


(fot: Insider)

5. Musi być przestrzenią przyjazną do życia
Ludzie po prostu potrzebują miejsc spełniających ich podstawowe potrzeby: pozbawionych hałasu, gdzie można odetchnąć świeżym powietrzem, niezaśmieconego, no i z odrobiną cienia w czasie lata. Tutaj posłużył się przykładem amerykańskim, San Antonio River Walk. Sieć kanałów, zbudowana na początku XX wieku, aby chronić miasto przed powodziami z czasem stała się najpopularniejszą atrakcją turystyczną całego stanu.


(fot: Pedro Szekely)

6. Musi przyczyniać się do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Nawet w najbardziej chaotycznych miastach doskonała przestrzeń publiczna powoduje, że ludzie czują się lepiej. Według Garvina działa to też w drugą stronę: dobrzy ludzie tworzą dobrą przestrzeń. To musi być dobro chronione przez wszystkich, zarówno zwykłego obywatela, jak i władze. W tym punkcie Garvin podsuwa przykład nowojorskiego dworca Grand Central: „To zakrawa na cud, że codziennie halę dworca przemierzają setki śpieszących się ludzi i mało kto na siebie wpada, nie kłóci i nie przepycha.”


(fot: Sracer357)


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing