Skip to main content

Stoi na stacji parking rowerowy

Kolej i rowery to najszybciej rozwijające się środki transportu w Holandii. W ostatnich latach szczególnego przyspieszenia nabrali kolejarze – dziś międzymiastowe pociągi z dużych dworców odjeżdżają co kwadrans, ale za kilka lat będą ruszać co 10 minut. Modernizowany jest tabor oraz infrastruktura, także dworcowa. I w tym właśnie miejscu pojawia się szansa na lepszą integrację dwóch najbardziej pożądanych środków transportu – budowa parkingów rowerowych na kolejowych dworcach.

W Holenderskich miastach rowerów jest tak dużo, że od dłuższego czasu pojawiają się spore problemy z ich parkowaniem – tak jest m.in. Amsterdamie. Z drugiej strony coraz popularniejszy jest intermodalny model przemieszczania się, właśnie z wykorzystaniem roweru i pociągu – np. dojazd do stacji w swoim rodzinnym mieście, albo poruszanie się rowerem po mieście, gdzie się pracuje i rzecz jasna łączenie obu sposobów przemieszczania. Przy rosnącej powszechności tego zjawiska nie da się zabierać rowerów ze sobą – pociągi mają zbyt mało miejsca na ich przewóz i jest to dość nieefektywny transport.

Holendrzy masowo zostawiają więc rowery zaparkowane przy kolejowych dworcach, aż zabraknie miejsca. W tej sytuacji nie było zaskoczeniem, że przy okazji remontu dworca w Delft, mieście leżącym na trasie między Hagą i Rotterdamem, postanowiono zbudować duże zaplecze parkingowe dla rowerzystów. Dostępnych jest 8,7 tys. miejsc, z czego 5 tys. znajduje się na podziemnym parkingu. Wszystko bez opłat z możliwością trzymania roweru nawet dwa tygodnie. Poza tym uruchomiono na miejscu serwis rowerowy, a także stację wypożyczania pojazdów.
Rzecz jasna nie obeszło się bez zgrzytów. Przede wszystkim niezadowolenia nie kryli ci, którzy płacą za parkowanie w mieście, a poza tym parking dworcowy nie jest strzeżony i od dnia premiery dziennie zaczął ginąć jakiś rower.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

ŚCIEŻKA ROWEROWA NA STARYM TOROWISKU TRAMWAJÓW NAD KOPENHASKIM PORTEM ZAWIŚNIE MOST DLA ROWERÓW CZTERY ELEKTRYCZNE KOŁA DO ROWERU
Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz