Skip to main content

Dla polskich kierowców aut elektrycznych ten rok ma być przełomowy. Sieć ładowarek wreszcie zacznie się rozwijać w szybkim tempie. Jej rozwój to jedno z głównych zagadnień jakie poruszamy w naszym raporcie Greenbook 2023 w dziale dotyczącym Mobilności – zgodnie z przewidywaniami Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w 2023 roku zwiększy się przeszło trzykrotnie.

Pod koniec 2022 roku było ich około 5 tys., a do grudnia ma być już prawie 16,7 tys. Oznaczałoby to, że wejdziemy na znacznie wyższe tempo wzrostu sieci, które utrzyma się także w kolejnych dwóch latach. Zgodnie z założeniami PSPS do połowy dekady sieć może powiększyć się aż ośmiokrotnie. „Kluczowa jest kompleksowa nowelizacja prawa, a także programy wsparcia ze środków publicznych (zarówno w zakresie ładowarek, jak i infrastruktury elektroenergetycznej), postęp technologiczny (przejawiający się m.in. coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu) oraz zmiana struktury posiadaczy samochodów z napędem elektrycznym – coraz większa liczba użytkowników EV nie będzie miała możliwości ładowania swoich pojazdów w domu lub w miejscu pracy.” przekonują eksperci PSPA w Polish EV Outlook.

Wyłania się też grupa najważniejszych sieci do ładowania. Aż 70 proc. rynku jest pod kontrolą 13 podmiotów, a na czoło wysunęły się GreenWay Polska (19,4 proc. udział) oraz Orlen Charge (19,2 proc.), należący do największego polskiego operatora stacji benzynowych. Eksperci PSPA uspokajają, że tak szybki rozwój sieci nie spowoduje gwałtownego wzrostu popytu na energię elektryczną. W tym roku będzie to 0,6 TWh, a w 2025 roku 0,25 TWh. Obecne zapotrzebowania Polski w energię to ok. 173,5 TWh mówimy więc o zupełnie marginalnym udziale sięgającym półtora promila.

Ważne przy tym, aby nowo powstające sieci bazowały na tzw. szybkich ładowarkach, dzięki którym samochody można doładowywać nawet w kilka minut. Zapewniają więc komfort użytkowania elektryków nawiązujący do klasycznych aut na benzynę czy ropę. W ten sposób mamy szansę nie tylko odrobić zaległości w stosunku do Zachodu Europy, ale wręcz wyprzedzić ją technologicznie – w wywiadzie dla Green is Good mówił o tym Bartosz Kubik, założyciel i szef Ekoenergetyki, jednej z najważniejszych na świecie firm produkujących szybkie ładowarki, która buduje własną sieć ładowania Ekoen.

/Fot: Ekoenergetyka//    

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko