Skip to main content

badań przeprowadzonych w Londynie przez naukowców z University of Westminster’s Active Travel Academy wynika, że rowery cargo robią dostawy  o 61 proc. szybciej niż klasyczne furgonetki. A do tego, rzecz jasna, nie niosą ze sobą wielu obciążeń społecznych i klimatycznych, które przysparzają samochody dostawcze coraz bardziej wraz ze wzrostem handlu internetowego.

Najbardziej dotkliwą miarą obecności samochodów dostawczych i ciężarowych w Londynie jest fakt, że w latach 2015-2017 te pojazdy łącznie brały udział w 32 proc. wszystkich kolizji ze skutkiem śmiertelnym. Jest ich już tyle, że zaparkowane przy ulicach – bez garażu jest 213 tys. takich aut – zajmują powierzchnię niemal dwukrotnie większą niż Hyde Park. A do tego trzeba jeszcze doliczyć wpływ na ruch uliczny i towarzyszącą jeździe emisję szkodliwych gazów.
W swoim badaniu naukowcy z University of Westminster’s Active Travel Academy, korzystając z danych zbieranych przez GPS, porównali trasy pokonywane przez rowery cargo z popularnego londyńskiego serwisu kurierskiego Pedal Me, z tymi, które przy dostawie tej samej paczki musiałyby pokonać samochody dostawcze.

„Ustaliliśmy, że dostawa realizowana przez rowery cargo jest średnio 1,61 razy szybsza niż ta wykonywana przez furgonetkę. Ponadto, w ciągu 98 dni pracy objętych próbą, Pedal Me pomógł zaoszczędzić łącznie 3 896 kg CO2 i ponad 5,5 kg NOx, pokazując, że rowery towarowe mogą służyć klientom lepiej niż furgonetka, nie generując wielu efektów zewnętrznych związanych obecnie z miejskim transportem towarów„, piszą badacze, podkreślając, że we wcześniejszych badaniach szacowano, iż nieco ponad połowa wszystkich zmotoryzowanych przewozów towarowych na obszarach miejskich mogłaby być realizowana za pomocą rowerów cargo. „Szacujemy, że rozszerzenie usług rowerów towarowych w celu zastąpienia tylko 10 proc. tras przejeżdżanych obecnie w Londynie przez samochody dostawcze oznaczałoby oszczędność aż 133 300 ton CO2 i 190,4 tys. kg NOx rocznie. Jednocześnie zmniejszyłoby to zatłoczenie miasta i uwolniło łącznie 384 tys. m2 przestrzeni publicznej zajmowanej zwykle przez zaparkowane samochody dostawcze oraz 16 980 godzin ruchu samochodowego dziennie.”, dodają.
Korzyści te nie dotyczą tylko Londynu – naukowcy szacują, że 100 000 rowerów cargo wprowadzonych w Europie w latach 2018-2020 pozwoli zaoszczędzić miesięcznie tyle samo CO2, ile potrzeba na przelot około 24 000 osób z Londynu do Nowego Jorku i z powrotem, czyli 80 Boeingów 777-300 lecących na dystansie 890 000 km.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny