Skip to main content

Restauracje oswoiły się już roślinnymi zamiennikami mięsa. Świadczy to też o osiągnięciu pewnej stabilności na rynku – z badań UBS wynika, że w tym roku już tylko 20 proc. restauracji zwiększyło sprzedaż tych produktów. Zancznie bardziej aktywne są za to sieci handlowe oraz gastronomiczne.

Ich aktywność w swoim raporcie „Future of Food: Have plant-based protein sales peaked?” opisali analitycy UBS Evidence Lab.

Sklepy:

Tesco poinformowało  o swoim celu zwiększenia sprzedaży alternatyw mięsnych o 300 proc. do 2025 r. (bazą jest rok 2018 r.), ale odnotowało postępy w realizacji tego celu poprzez rozszerzenie swojej oferty produktów roślinnych Wicked Kitchen w Wielkiej Brytanii na rok 2022. Cztery z sześciu nowe SKU w ofercie są wytwarzane z mielonego mięsa Beyond Meat na bazie białka grochu.

Carrefour na początku 2022 roku we Francji otworzył swój  pierwszy wegański sklep mięsny działający w hipermarkecie – dostarcza tam produkty The Vegetarian Butcher należącym do Unilever. We Włoszech podpisała za to umowę z Heura Foods na dystrybucję roślinnych produktów białkowych w ponad 300 sklepach w całym kraju. Carrefour ogłosił również roślinny konkurs dla innowacyjnych startupów, aby zdobyć przyczółek na rynku, pokazując swoje zaangażowanie w ekspansję w tej kategorii.

Ahold Delhaize do 2025 roku zamierza podwoić swoją ofertę roślinną w Belgii z ok. 400 do ok. 800 produktów. Niedawno zobowiązał się również, że do 2030 roku 60 proc. białek dostępnych w sklepach Albert Heijn w Holandii będzie pochodzenia roślinnego.

Walmart pod koniec 2021 r. rozszerzył powierzchnię półek dla marki Lightlife (należącej do Greenleaf Foods) poprzez włączenie do oferty kolejnych produktów: Lightlife Plant-Based Burger, Plant-Based Breakfast Links oraz Plant-Based Breakfast Patties.

Target poszerza gamę produktów roślinnych sprzedawanych pod marką własną Good & Gather (po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 2019 r.) po zaspokojeniu początkowego asortymentu przez bardzo duży popyt konsumentów.

Grupa Woolworths w Australii i Nowej Zelandii zobowiązała się do zwiększenia asortymentu roślinnych alternatyw, w tym burgerów Woolworths Plantitude oraz dań gotowych. Zainwestował również w startupy rozwijające alternatywy białek zwierzęcych, w tym All G Foods i Harvest B (za pośrednictwem ramienia venture capital W23). Obie firmy koncentrują się na wykorzystaniu wiodących technologii w opracowywaniu białek pochodzenia roślinnego i precyzyjnej fermentacji w celu dostarczania innowacyjnych, przystępnych cenowo i zrównoważonych białek produkowanych lokalnie.

Coles Group od momentu wprowadzenia jej na rynek w 2019 r., rozszerzyła ofertę Nature’s Kitchen do ponad 40 produktów a w 2021 roku był pierwszym australijskim supermarketem, który zaopatrywał się roślinne kiełbaski firmy v2food.

Gastronomia:

Subway rozszerzył opcje roślinne o swoje najlepiej sprzedające się Plant Patty i T.L.C. (Tastes Like Chicken) uzupełnione o Meatless Meatball Marinara (wykonane z wegańskich klopsików Garden Gourmet firmy Nestlé), jak również wprowadził w Azji roślinnej kanapki ze sznyclem z kurczaka wykonanej z białka sojowego pod marką Harvest Gourmet firmy Nestlé.

Burger King UK na początku 2022 roku ogłosił zobowiązanie stworzenia do 2030 roku menu w 50 proc. wolnego od mięsa. 

Marco Pierre White Restaurants w swoich 40 restauracjach w Wielkiej Brytanii wprowadził wybór dań opartych na roślinach, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie konsumentów.

Domino’s Pizza Enterprises po tym, jak w 2019 roku stała się pierwszą siecią pizzerii w Australii, która wprowadziła pizze oparte na roślinach kontynuowała rozszerzanie tego asortymentu. W 2022 roku we współpracy z The Vegetarian Butcher (należącą do Unilever) roślinną alternatywę dla swojej pizzy pepperoni wprowadziła także na wielu europejskich rynkach: w Wielkiej Brytanii  wprowadziła ją podczas Veganuary – corocznego wyzwania, która promuje i edukuje na temat weganizmu – pod nazwą „PepperoNAY”.

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.