Skip to main content

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Ogromne wrażanie robi film, na którym Oceanbird, żaglowiec XXI wieku, rozkłada sześć potężnych masztów. To opisywana już w naszym serwisie jednostka zbudowana przez Wallenius Marine, która ma sprawić, że transport morski będzie znów ekologiczny.

Nowy frachtowiec oceaniczny będzie miał 200 metrów długości i 40 metrów szerokości, co pozwoli pomieścić w kadłubie 7 tys. aut. I tak wielką jednostkę o wyporności 32 tys. ton będzie napędzać sześć rozkładanych 40-metrowych żagli. Takie jakimi dysponują największe żaglowce na morzach. Dzięki nim jednostka osiągnie prędkość 10 węzłów i będzie tylko trochę wolniejsza niż konwencjonalne okręty – przeprawa transatlantycka zajmie około 12 dni, w porównaniu 8 dniami osiąganymi przez statkami napędzane silnikami spalinowymi. Wallenius Marine od początku reklamuje go jako jednostkę, która przyniesie 90 proc. redukcji emisji CO2. 

Początkowe żagle miałyby mieć 80 metrów i rozsuwać się teleskopowo. Szybko stało się jednak jasne, że to konstrukcja zbyt skomplikowana i ciężka, aby można ją było wdrożyć w najbliższej przyszłości. Zespołowi badawczo-rozwojowemu w Oceanbird udało się zmniejszyć o połowę rozmiar, zachowując tę ​​samą wydajność, dzięki zastosowaniu dwusegmentowej konstrukcji. „Dzięki mniejszym rozmiarom i mniejszej masie żagiel skrzydłowy można również umieszczać na istniejących statkach, co znacznie przyczynia się do zmniejszenia całkowitej emisji powodowanej przez żeglugę” – mówi dyrektor zarządzający Oceanbird Niclas Dahl .

W ten sposób Oceanbird, który dotychczas pozostawał tylko koncepcją inżynierów, zaczyna zyskiwać ostateczny kształt. Budowa pierwszej jednostki o nazwa Orcelle Wind ma się rozpocząć w przyszłym roku – na początku 2025 roku Szwedzi rozpoczną  negocjacje ze stoczniami w sprawie budowy statku. Wcześniej już w tym roku pierwszy, prototypowy żagiel zostanie zainstalowany już na istniejącym statku Wallenius Wilhelmsen Tirranna. Modernizacja jednostki będzie się wiązała ze wzmocnieniem kadłuba i zamontowaniem fundamentu skrzydła. 

/Fot: Oceanbird//

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej