Skip to main content

Praca wraca do centrum

Bywa tak, że Polska trafia w sam środek globalnego trendu. Tak stało się na rynku biurowym. Uruchomienie w Warszawie drugiej linii metra, która pociągnęła za sobą cały szereg inwestycji na tzw. bliskiej Woli, zwiastuje rozwój przestrzeni biurowej w centrum. Stratnym będzie „Mordor” na dalekim Służewcu Przemysłowym (chociaż wciąż rosnący popyt na przestrzenie biurowe zdecydowanie wydłuży proces wyprowadzki).

Migracja biur z przedmieść do centrum nie jest jednak specyficzna dla Polski. Od pewnego czasu dokładnie taki trend obserwuje się w Ameryce. Organizacja pozarządowa Smart Growth America we współpracy z Cushman & Wakefield jakiś czas temu przygotowała nawet specjalne badanie tego zjawiska: Core Values: Why American Companies are Moving Downtown. Ankietę wypełniło 500 firm – próbka bardzo reprezentatywna dla amerykańskiego biznesu zawierała różnej wielkości firmy (były przedsięwzięcia kilkunastoosobowe i 52 spółki z Listy 500 Największych wg. Fortune) ze 170 branż. Jak się okazało, aż 247 z nich planuje przeniesienie swoich biur z przedmieści, a 92 otwiera nowe biura w centrum.
Podstawowym miernikiem, jak bardzo miejsca pracy zbliżą się do ludzi, jest wzrost wskaźników dotarcia różnymi środkami komunikacji (maksimum to 100). Tzw. Walk Score zwiększy się z 52 do 88, Transit Score opisujący dojazdy komunikacją miejską wzrośnie z 52 do 79, a Bike Score z 66 do 78 punktów.

Z ankiet przeprowadzonych przez Smart Growth America wynika, że czynników motywujących do migracji z obrzeży do centrum miast jest kilka. Najważniejsze to:
Chęć zatrzymania najbardziej utalentowanych pracowników, dla których płaca nie jest już jedyną motywacją  – chcą pracować nie tylko blisko centrum, ale w sąsiedztwie barów, restauracji, miejsc kultury etc.
Budowanie kultury korporacyjnej i identyfikacji z firmą, co bardzo ułatwia nowoczesne i funkcjonalne biuro, do którego chce się przychodzić (a firma pokazuje przy tym, że ma aspiracje mierzyć wyżej, czym buduje swój autorytet).
Motywowanie do kreatywnej współpracy, którą najlepiej prowadzić w zagłębiu najlepszych firm i przestrzeni co-workingowej – w ten sposób starają się stworzyć coś na kształt genius loci.
Zbliżenie się do klientów oraz partnerów biznesowych – jest to swego rodzaju samonapędzający się mechanizm, bo im więcej firm wróci do centrum, tym więcej pociągnie za sobą.
Centralizacja operacji – biuro w centrum jest blisko wszystkiego, a wiele firm dokonując przeprowadzki robi przy okazji konsolidację swoich biur.
Budowanie marki w szerszym kontekście społecznym – to sposób na zbliżenie się do świata ludzi.

Najpopularniejsze teksty

Wiatraki wirujące na falach

Chodniki pijące deszcz

Śmieciarki na dwóch kółkach

Krowy bardziej odporne na upał

Energia ze środka morza

Trek skupuje i naprawia używane rowery

Małe i tanie elektryki