Skip to main content

Pole Mokotowskie to jeden z ulubionych parków Warszawiaków. Duży teren (67 hektarów), dobre położenie i łatwy dostęp przyciąga ludzi. Obok biegaczy i rolkarzy są rodziny z dziećmi, amatorzy opalania, miłośnicy czworonogów i rozsiadający się na naturalnych pagórkach studenci. To oni tworzą specyficzną luźną atmosferę tego miejsca.

Teraz park stać ma się jeszcze ładniejszy i bardziej ekologiczny. Konkurs na stworzenie nowej koncepcji Pól Mokotowskich wgrała pracownia architektoniczna WXCA. Punktem wyjścia dla zwycięskiego zespołu była wartość przyrodnicza parku leżącego na granicy dwóch warszawskich dzielnic Mokotowa i Ochoty oraz związany z nim fenomen społeczny. Park do tej pory kształtowany był nie tylko przez działania projektantów, ale przede wszystkim przez oddolny proces społeczny ludzi którzy z niego korzystali.

I to jest punkt wyjścia dla pracowni WXCA: parku jako procesu, ewoluujących systemów przyrodniczych i zmieniających się aktywności społecznych. Projektanci proponują dwa symboliczne Domy: Człowieka oraz Natury. Zieleń miałaby się opierać się na bioróźnorodności czyli połączeniu tradycyjnych obszarów łąkowych z leśnymi ogrodami, rabatami i klombami oraz rzadko koszonymi trawiastymi murawami. Nad parkiem unosiłby się balon wskazujący czystość powietrza, a dach jednego z pawilonów zbierałby deszczówkę. Trasy dla biegaczy i rolkarzy zimą miałaby się zamieniać w trasy do biegania na nartach, podobnie jak zbiornik wodny, który stawałby się ślizgawką. W północnej części parku powstałaby plenerowa jadalnia, targ śniadaniowy oraz miejska farma edukacyjna. A istniejące tu od 50 lat domki fińskie  zostałyby otoczone ogrodami społecznymi przeznaczone na funkcje społeczne i warsztatowe,.

Czy i kiedy uda się zrealizować tą śmiała koncepcję będzie zależało już od nowych władz Warszawy.

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej