Skip to main content

Oto chodnik przyszłości

Nawierzchnia, która nie dość że przepuszcza wodę, to jeszcze ją filtruje i w dodatku powstała z materiałów z recyklingu. Opracowali ją amerykańscy inżynierowie z AquiPor Technologies, głównie z myślą o miejskich trotuarach wyłożonych betonem, które tworzą nieprzepuszczalną skorupę.

A jak sami podają, nieprzesiąkliwa ulice i chodniki stanowią aż 40 proc. powierzchni miast. Rzecz tym bardziej problematyczna w czasie zmian klimatycznych, które przynoszą gwałtowne ulewy podtapiające ulice. Stąd coraz częściej sięga się po przepuszczalne materiały budowlane, którymi pokrywa się chodniki czy np. parkingi. Przewagą AquiPor jest, że nie stanowi dla wody bariery – ma współczynnik przepuszczalności przekraczającymi 63 cm na godzinę – a do tego ją odfiltrowuje.

„W przeciwieństwie do starych wersji nawierzchni przepuszczalnych nasza technologia wykorzystuje porowatość submikronową i w badaniach wewnętrznych wykazała, że ​​odfiltrowuje ponad 80 proc. cząstek stałych i problematycznych zanieczyszczeń znajdujących się w wodzie deszczowej. Rozbijanie wody deszczowej i oddzielanie zanieczyszczeń na powierzchni zapobiega zatorom, które są problematyczne w innych formach zielonej infrastruktury”, chwalą się inżynierowie z AquiPor Technologies. Zapewniają przy tym, że zdolność ich materiału do filtrowania cząstek wody deszczowej na powierzchni sprawia, że jest mniej wymagająca w utrzymaniu. Można ją czyścić za pomocą zwykłego odkurzacza lub sprzętu do sprzątania ulic.

To sprawia, że bezpośrednio do gleby trafia czysta woda deszczowa, a bród już po nawałnicy w czasie czyszczenia odprowadzany jest do studzienek ściekowych. To nie koniec wyjątkowych zalet AquiPor. Nie mniej ważna jest ekologiczna strona samej produkcji. Przede wszystkim nie wykorzystuje się tu  tradycyjnego w takich materiałach cementu portlandzkiego co eliminuje znaczącą ilość śladu węglowego, którego źródłem są cementownie (bazuje na wypalanym w 1450 st. C klinkierze cementowym). Nowy typ nawierzchni jest wytwarzany przy użyciu technologii betonu niskowęglowego, która wykorzystuje upcyklingowane minerały przemysłowe i odzyskane kruszywa.

Technologia wykorzystywana przy produkcji AquiPor zapewnia krótkie czasy utwardzania materiału, co znacznie przyspiesza i poprawia wydajność produkcji – prefabrykaty można układać i zdejmować z formy w ciągu godzin, a nie dni. Zastosowanie nietypowych technologii nie zmniejsza przy tym wytrzymałości materiału na ściskanie. Jego wyniki mieszczą się w zakresie od 8 000 do 10 000 PSI, co oznacza, że mogą być rozjeżadżane przez samochody i wykorzystywane jako nawierzchnia parkingów czy ulic osiedlowych.

/Fot: PxHere//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Szczyt Klimatyczny – co się udało, a co nie

CO2 stało się wkładem do akumulatorów

Sezamowe Latte

To ma być wzór nowego mieszczańskiego domu

Miasto, w którym rządzą rowery