Skip to main content

Odnowiony Paryż

Kiedy miasta przechodzą dużą zmianą w zakresie miejskiej mobilności ważnym pytaniem jest to, co należy zrobić z nieużywanymi elementami starej infrastruktury transportowej. Jest to kluczowe pytanie dla architektów w Paryżu, a nad odpowiedzią zastanawiają się już od kilku lat. Już od dłuższego czasu słychać o krokach jakie podejmują władze miasta, aby przekonać swoich mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz rowerów czy komunikacji miejskiej. I faktycznie przyniosło to naprawdę niezłe rezultaty, między rokiem 1992 a 2017, ilość samochodów w Paryżu spadła o 32%, co spowodowało zamknięcie ponad połowy stacji benzynowych w mieście. Jednak zmiany, które zaszły spowodowały, że dużo infrastruktury wyszło z użycia, a co za tym idzie powstał pomysł aby ją przeprojektować, tak aby spełniała nowe potrzeby mieszkańców.  W tym celu przez burmistrz Paryża, Anne Hidalgo został zorganizowany konkurs architektoniczny – Reinvent Paris II – który zabiera pomysły na ponowne zastosowanie miejskich nieużytków.  Wśród ogłoszonych zwycięzców jest kilka projektów zdecydowanie przyciągających uwagę. 

W projekcie Ternes-Villiers proponuje się stworzenie przestrzeni wypełnionej miejską przyrodą, która byłaby uniesiona wysoko ponad fasadami i dachami Paryża. Zielony dach o powierzchni 5,5  tys. m2 biegnący w poprzek Boulevard Peripherique – wielkiej obwodnicy otaczającej cały Paryż – w symboliczny sposób łączyłby miasto z przedmieściami. Po za tym byłby atrakcyjną przestrzenią dla pieszych, na której oprócz roślinności znanej z innych paryskich parków, znajdowałyby się miejskie również plantacje ziół i herbaty.

 

Innym ciekawym pomysłem jest otworzenie baru i restauracji na nieużywanej już od 1939 roku stacji metra Croix Rouge. Obiekty będą zbudowane po dwóch stronach torów, które będąc w przesileniu nadal pozostaną w użytku. Kolejnym projektem jest przekształcenie, niepotrzebnego już automatycznego parkingu samochodowego w ścianę wspinaczkową również z niewielką restauracja obok. Jest też kilka mniej spektakularnych projektów – takich jak przekształcenie tunelu samochodowego na tunel dla pieszych i rowerzystów, które nadal są dobrymi pomysłami, a przy tym prostszymi i tańszymi w wykonaniu. Wyniki konkursu zapowiadają się bardzo obiecująco i teraz należy jedynie czekać, ąż prace na nimi zostaną podjęte. 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Autobus to czy tramwaj

Czy AI będzie nam projektować domy

Podróżować szybko, z szykiem i wygodnie

Słabnie amerykańska wojna przeciwko ESG

Czyste ciepło na zamówienie